Document
مستوى تطبيق معلمات برنامج صعوبات التعلم لمبادئ التصميم الشامل للتعلم.
Other titles
Applying teachers of learning disabilities program for the principles of universal design for learning
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
This descriptive survey study aimed to identify the level of applying teachers
of learning disabilities program for the principles of universal design for
learning. The study sample consisted of 247 female teachers from different
governorates of the Sultanate of Oman, who teach students with learning
disabilities in the resource room program attached to the first cycle schools. To
achieve the objectives of this study, the universal design for learning scale was
developed, which consisted of 41 items distributed into three domains:
representation, engagement, and expression. The results of the study showed
that the implementation of the principles of universal design for learning by the
teachers was an average level, and there were no statistically significant
differences due to teaching experience and specialization. The study
recommended that teachers of resource room program be enrolled in training
workshops based on the universal design for learning and to create an
environment for the resource room program to comply with the requirements
of the universal design for learning.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الوصفية المسحية إلى تعرف مستوى تطبيق معلمات برنامج صعوبات التعلم
لمبادئ التصميم الشامل للتعلم، و تكونت عينة الدراسة من 247 معلمة من مختلف محافظات سلطنة
لحق بمدارس الحلقة األولى.
ُ
الطلبة ذوي صعوبات التعلم في برنامج صعوبات التعلم الم
ّ
درسن
ُ
مان ي
ُ
ع
ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس التصميم الشامل للتعلم الذي تألف من 41 فقرة وزعت على
ثالثة محاور هي: التمثيل Representation، والمشاركة Engagement، والتعبير Expression.
أظهرت نتائج الدراسة بأن تطبيق معلمات برنامج صعوبات التعلم لمبادئ التصميم الشامل للتعلم جاء
بمستوى متوسط وعدم وجود فروق ذات داللة إحصائية تعزى لخبرة التدريس والتخصص العلمي. أوصت
الدراسة على ضرورة إلحاق معلمات برنامج صعوبات التعلم بورش تدريبة قائمة على التصميم الشامل
للتعلم وتهيئة بيئة برنامج صعوبات التعلم لتتوافق مع متطلبات التصميم الشامل للتعلم.
لمبادئ التصميم الشامل للتعلم، و تكونت عينة الدراسة من 247 معلمة من مختلف محافظات سلطنة
لحق بمدارس الحلقة األولى.
ُ
الطلبة ذوي صعوبات التعلم في برنامج صعوبات التعلم الم
ّ
درسن
ُ
مان ي
ُ
ع
ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياس التصميم الشامل للتعلم الذي تألف من 41 فقرة وزعت على
ثالثة محاور هي: التمثيل Representation، والمشاركة Engagement، والتعبير Expression.
أظهرت نتائج الدراسة بأن تطبيق معلمات برنامج صعوبات التعلم لمبادئ التصميم الشامل للتعلم جاء
بمستوى متوسط وعدم وجود فروق ذات داللة إحصائية تعزى لخبرة التدريس والتخصص العلمي. أوصت
الدراسة على ضرورة إلحاق معلمات برنامج صعوبات التعلم بورش تدريبة قائمة على التصميم الشامل
للتعلم وتهيئة بيئة برنامج صعوبات التعلم لتتوافق مع متطلبات التصميم الشامل للتعلم.
Category
Theses and Dissertations