Document
أثر حجم العينة على دقة تقدير خصائص المفردة والقدرة في اختبار التنمية المعرفية في مادة العلوم لطلبة الصف السابع بسلطنة عمان وفقا لنظرية الاستجابة للمفردة.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims to investigate the impact of sample size on estimation precision of item parameters and person ability for Science subject test using Rasch model. In order to achieve the objective of the study, 12 samples with different sample size of 200, 500, 1000 and 1500 were randomly selected by SPSS from the main sample that is composed of 8484 students from grade 7 in Albatinah North region. The estimation of item difficulty, person ability, and test information function were carried by Multilog 7.0 using Marginal Maximum Likelihood method. To evaluate the estimation precision, Root Mean Square Error (RMSE) was used to compare between the estimated parameters from the main sample and estimated parameters from the other 12 data. The result of the study revealed that the estimation precision of the three parameters increases as sample size increases. In addition, the study indicated that a sample size of 500 is sufficient to precisely estimate item difficulty parameter, person ability and test information function with Rasch model.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر حجم العينة على دقة تقدير خصائص المفردة والقدرة الاختبار التنمية المعرفية في مادة العلوم باستخدام نموذج راش، ولتحقيق أغراض الدراسة تم استخدام ۱۲ عينة عشوائية بسيطة بأحجام مختلفة وهي (۲۰۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰، ۱۰۰۰)، حيث تم سحب 3 عينات عشوائية في كل حجم من الأحجام الأربعة السابقة باستخدام السحب الآلي لبرنامج SPSS بطريقة التقاطع المحتمل بينها وبين العينات الأخرى. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تمت معايرة مفردات الاختبار باستخدام برنامج 7. 0 Multilog وتقدير معلمة الصعوبة المفردات وقدرات الطلبة ودالة معلومات الاختبار وفق طريقة الأرجحية القصوى الهامشية Marginal Maximum likelihood. وللحكم على دقة التقدير، فقد اعتمد الجذر التربيعي لمتوسط مربعات الفروق بين المعالم المقدرة للعينة الكلية والمعالم المقدرة من العينات ۱۲ المختلفة في الحجم Root Mean (Square Error ( RMSE ، وأشارت نتائج الدراسة عن وجود أثر ذي دلالة إحصائية لحجم العينة في دقة تقديرات معلمة الصعوبة وقدرة الأفراد ودالة معلومات الاختبار، حيث كشفت النتائج عن زيادة دقة التقدير بزيادة حجم العينة. كما أشارت الدراسة إلى أن حجم عينة بعدد ۵۰۰ مفحوص كافي لتقدير معلمة الصعوبة والقدرة ودالة معلومات الاختبار بدقة.
Category
Theses and Dissertations