File
أثر جائحة كورونا على التدريب بوزارة التربية والتعليم بسلطنة عمان : دراسة استكشافية.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The impact of the Corona pandemic on training at the Ministry of Education in the Sultanate of Oman : an exploratory study
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2023
Language
Arabic
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to identify the impact of the Corona pandemic on training in the Ministry
of Education in the Sultanate of Oman, as the world has recently witnessed an out-ofcontrol health crisis "Corona Pandemic" (Covid 19), which affected aspects of life in
general and education and training in particular, as the process became The educational
system is heading to a different path from the previous system (the traditional system),
which is the distance learning system, which relies on modern communication
technologies and the Internet. Distance learning was imposed by the pandemic on the
world for human safety and to limit the spread of this deadly epidemic, although the
distance learning strategy existed before the epidemic and was pursued by many
international universities. In light of this, the transition to this method of education in an
environment that is not prepared for that requires skills in order to give its benefit.
Accordingly, this study used the exploratory approach and there are no hypotheses.
Rather, it is defining the reality in light of the Corona pandemic, and the questionnaire
and interviews will be used as tools for collecting statistical data from the sample,
provided that a random sample of (1000) teachers from Muscat Governorate is chosen.
Where the results of the study indicated that the direct training system had stopped due
to the pandemic, as the mean of the impact of the Corona pandemic was (22.24), in
contrast, the mean of the traditional (direct) training axis was lower, which was (17.45),
and this matter was possible due to the situation that swept the whole world and make
distancing inevitable. But the other thing is to exploit the available opportunities, which
is distance training. He had another opinion because he made the continuation of training
an effect of its importance even under emergency conditions, and this was confirmed by
the results of the differences between the arithmetic averages, as the mean of the
electronic training axis was (29.51), in contrast it was the mean of the traditional (direct)
training axis is less, which is (17.45).
Keywords: Corona pandemic, training, electronic training
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر جائحة كورونا على التدريب في وزارة التربية
والتعليم بسلطنة عمان ، حيث شهد العالم مؤخراً أزمة صحية خارجة عن السيطرة "جائحة كورونا"
(كوفيد - 19) والتي أثرت على مناحي الحياة بشكل عام وعلى التعليم والتدريب بشكل خاص، حيث
أصبحت العملية التعليمية متجهة إلى مسار مختلف عن النظام السابق (النظام التقليدي) ، ألا وهو
نظام التعلم عن بعد، الذي يعتمد على تقنيات التواصل الحديثة وشبكة الانترنت. التعلم عن بعد
فرضته الجائحة على العالم من أجل سلامة الإنسان والحد من انتشار هذا الوباء القاتل، رغم أن
استراتيجية التعلم عن بعد كانت موجودة قبل الوباء وتنتهجها العديد من الجامعات العالمية . وعلى
ضوء ذلك فإن الإنتقال إلى هذا الأسلوب من التعليم في بيئة غير معدة لذلك ، يحتاج إلى مهارات
حتى تعطي فائدتها
عليه فإن هذه الدراسة استخدمت المنهج الإستكشافي ولا يوجد بها فرضيات إنما هي تحديد
الواقع في ظل جائحة كورونا ، وسوف يتم استخدام الإستبانة والمقابلات كأدوات لجمع البيانات
الإحصائية من أفراد العينة ، على أن يتم اختيار عينة عشوائية قدرها (1000) معلم من محافظة
مسقط
والتعليم بسلطنة عمان ، حيث شهد العالم مؤخراً أزمة صحية خارجة عن السيطرة "جائحة كورونا"
(كوفيد - 19) والتي أثرت على مناحي الحياة بشكل عام وعلى التعليم والتدريب بشكل خاص، حيث
أصبحت العملية التعليمية متجهة إلى مسار مختلف عن النظام السابق (النظام التقليدي) ، ألا وهو
نظام التعلم عن بعد، الذي يعتمد على تقنيات التواصل الحديثة وشبكة الانترنت. التعلم عن بعد
فرضته الجائحة على العالم من أجل سلامة الإنسان والحد من انتشار هذا الوباء القاتل، رغم أن
استراتيجية التعلم عن بعد كانت موجودة قبل الوباء وتنتهجها العديد من الجامعات العالمية . وعلى
ضوء ذلك فإن الإنتقال إلى هذا الأسلوب من التعليم في بيئة غير معدة لذلك ، يحتاج إلى مهارات
حتى تعطي فائدتها
عليه فإن هذه الدراسة استخدمت المنهج الإستكشافي ولا يوجد بها فرضيات إنما هي تحديد
الواقع في ظل جائحة كورونا ، وسوف يتم استخدام الإستبانة والمقابلات كأدوات لجمع البيانات
الإحصائية من أفراد العينة ، على أن يتم اختيار عينة عشوائية قدرها (1000) معلم من محافظة
مسقط
Category
Theses and Dissertations
Reviews 1