Document

أثر جودة الخدمات الإلكترونية على أداء موظفي المؤسسة العامة للمناطق الصناعية- مدائن - بمحافظة مسقط.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The impact of the quality of electronic services on the performance of the employees of the Public Corporation for Industrial Estates - Madayn : a case study in Muscat Governorate
Country
عمان
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to demonstrate the impact of the quality of electronic services (responsiveness - reliability - ease of use - security - website design) on the employees of the General Establishment for Industrial Estates - Madayn. To achieve the goal of the study, the researcher used the descriptive analytical approach, and the study population consisted of all employees working in the institution. General Establishment for Industrial Estates - Mada'in, numbering (600) employees. The actual sample for the study consisted of a random sample of (203) administrative leaders, engineers, and accountants from the employees of the General Establishment for Industrial Estates - Mada'in. The researcher used the questionnaire as a tool for the study, and the study reached several results, the most important of which is: There is a statistically significant relationship at the level of significance (0.01) between the quality of electronic services and its dimensions (responsiveness - reliability - ease of use - security - website design) in the General Organization for Industrial Estates - Mada’in Ali. Employee performance, as the correlation coefficient between the quality of electronic services and the performance of employees was positive and has a direct relationship. This means that the elements of the quality of electronic services have an impact on the performance of employees, as the statistical significance reached (0.000) and the Pearson correlation coefficient was in all dimensions of the quality of electronic services. positively, The results also revealed the presence of a statistically significant effect at the level of significance (α ≥ 0.05) for each of (reliability - responsiveness - ease of use - website design - security) on the performance of employees in the Public Establishment for Industrial Estates - Madayn - in the Sultanate of Oman. The study presented a number Among the recommendations, the most important of which are: the need for the concerned authorities in the General Organization for Industrial Estates to focus on the elements that help improve the performance of workers and increase their skills and abilities that achieve the effectiveness of the work environment and enhance production, and the necessity of working to improve the quality of electronic services in industrial institutions. Keywords: quality of services, quality of electronic services The impact of electronic services quality and employee performance. Keywords: quality of services, quality of electronic services, impact of quality of electronic services, employee performance.
Origin
جامعة الشرقية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بيان أثر جودة الخدمات الإلكترونية (الاستجابة – الاعتمادية- سهولة الاستخدام – الأمان- تصميم الموقع الالكتروني) على موظفي المؤسسة العامة للمناطق الصناعية – مدائن، ولتحقيق هدف الدراسة أستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، و تكون مجتمع الدراسة من كافة الموظفين العاملين في المؤسسة العامة للمناطق الصناعية – مدائن وعددهم (600) موظف، وتكونت العينة الفعلية للدارسة من عينة عشوائية بلغت (203) من القادة الإداريين والمهندسين والمحاسبين من الموظفين بالمؤسسة العامة للمناطق الصناعية – مدائن، وأستخدم الباحث الاستبانة كأداة للدراسة، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: توجد علاقة دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين جودة الخدمات الإلكترونية بأبعادها (الاستجابة – الاعتمادية- سهولة الاستخدام – الأمان- تصميم الموقع الالكتروني) في المؤسسة العامة للمناطق الصناعية -مدائن على أداء الموظفين، حيث أن معامل الارتباط بين جودة الخدمات الإلكترونية على أداء الموظفين كانت موجبة وذات علاقة طردية، وهذا يعني أن عناصر جودة الخدمات الإلكترونية لها تأثير على أداء الموظفين، إذ بلغت الدلالة الإحصائية (0.000) وجاء معامل ارتباط بيرسون في جميع أبعاد جودة الخدمات الالكترونية بصورة إيجابية، كما كشفت النتائج عن وجود أثر ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≥ 0.05) لكل من (الاعتمادية- الاستجابة- سهولة الاستخدام- تصميم الموقع الإلكتروني- الأمان) على أداء الموظفين في المؤسسة العامة للمناطق الصناعية -مدائن- بسلطنة عُمان، وقدمت الدراسة عدد من التوصيات أهمها: ضرورة تركيز الجهات المعنية في المؤسسة العامة للمناطق الصناعية على العناصر التي تساعد على تحسين أداء العاملين وزيادة مهارتهم وقدراتهم التي تحقق فاعلية بيئة العمل وتعزز الإنتاج، وضرورة العمل على تحسين جودة الخدمات الإلكترونية في المؤسسات الصناعية.
الكلمات المفتاحية: جودة الخدمات، جودة الخدمات الإلكترونية، أثر جودة الخدمات الإلكترونية، أداء الموظفين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
البلوشية، تيسير.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس
2024-05-01