Document
أثر منحى الصف المقلوب (Flipped classroom) في تنمية الكفاءة الذاتية العامة و التحصيل العلمي لدى طالبات الصف التاسع بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
Subject
English abstract
The purpose of this study was to identify the impact of using flipped classroom approach on the acquisition of general self-efficacy and science achievement of ninth grade students. The sample of the study consisted of (53) female students of the ninth grade in one of the governmental schools in South Batinah. It was divided into two groups: an experimental group consist of (27) students, and control group consist of (26) students. To achieve the aims of this study, the researcher prepared a teacher guide for the unit of " Electricity and its Technological Application", as well as two tools: general self efficacy scale which was prepared by (Jerusalem & Schwauzer, 1986) and was translated into Arabic by Redhwan(1997), and academic achievement test which was prepared by the researcher. The validation of the study instruments was assessed by a group of jury members. The reliability of general self efficacy was (0.89), whereas the reliability of academic achievement test was (0.75). The data collected through the tools was analyzed and the results showed a statically significant difference between the experimental and control groups in favor of the experimental group. This difference at a level of (a= 0.05) in general self-efficacy, This study also found that there were a statically significant difference at a level of (a= 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in favor of the experimental group in the academic achievement test. In light of these results, the study highly recommended that science teachers use this approach in their teaching because of its importance in the acquisition of general self efficacy and academic achievement, also it recommended the need of conducting workshops and training workshops for science teachers on how to use this approach in science classes. It also proposed conducting similar studies of the current study but on other variables such as creative thinking and critical thinking
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة تعرف أثر منحي الصف المقلوب في تنمية الكفاءة الذاتية العامة والتحصيل الدراسي لمادة العلوم لدى طالبات الصف التاسع الأساسي، واستخدمت الباحثة المنهج شبة التجريبي، حيث تكونت عينة الدراسة من (53) طالبة من طالبات الصف التاسع الأساسي بمدرسة الرميس للتعليم الأساسي (6-۱۲) بمحافظة جنوب الباطنة، ولقد قسمت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وعدد طالباتها (۲۷) طالبة، وضابطة وعدد طالباتها (۲۹) طالبة. للإجابة على أسئلة الدراسة تم إعداد دليل معلم وفق منحي الصف المقلوب وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، أما أدوات الدراسة فتمثلت في مقياس الكفاءة الذاتية العامة الذي أعده جيرسولیم وتشوارزر (1986 , Jerusalem & Schwauzer ) والتي ترجمة إلى اللغة العربية رضوان (۱۹۹۷) وقد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، وحساب ثبات الالتصاق الداخلي باستخدام معامل ألقا كرومباخ وبلغت قيمته (۰٫۸۹)، واختبار آخر لقياس تحصيل العلوم قد تم التحقق من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكمين، كما تم حساب ثباته بإعادة الاختبار حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بين التطبيقين (۰٫۷۰) وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوي ( = ۰٫۰۵) بين المتوسطات الحسابية لدرجات المجموعة التجريبية والمتوسطات الحسابية للرجات المجموعة الضابطة في مقياس الكفاءة الذاتية العامة لصالح المجموعة التجريبية. كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المستوى (a= 0.05)بين المتوسطات الحسابية للمجموعة التجريبية والمتوسطات الحسابية للمجموعة الضابطة في كل من مستويات المعرفة والتطبيق والاستدلال في الاختبار التحصيلي، بالإضافة إلى الاختبار ككل لصالح المجموعة التجريبية . وفي ضوء النتائج المسابقة توصي الدراسة معلمي العلوم بضرورة تطبيق منحى الصف المقلوب في التدريس، لما له من دور في تنمية الكفاءة الذاتية العامة وفي رفع التحصيل الدراسي لديهم، كما توصي الباحثة بإعداد ورش تدريبية للمعلمين، يتم فيها توضيح منحى الصف المقلوب، وكيفية تطبيقه في تدريس العلوم، كما تقترح بإجراء دراسة مماثلة للدراسة الحالية، ولكن على متغيرات أخرى مثل: التفكير الناقد والتفكير الإبداعي.
Category
Theses and Dissertations