Document
أثر نموذج ميرل-تنسون و الأسلوب المعرفي على اكتساب المفاهيم الرياضية لدى طلبة الصف السادس العام
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to investigate the effects of using Merrill and Tennyson Model on the acquisition of mathematical concepts by 6th Grade female students and the differences in acquisition when using the cognitive style (field dependence / independence). The study attempted to answer the following questions:
1. Is the acquisition of some mathematical concepts by 6th grade female students effected by the changing the teaching method (Merrill Tennyson / the traditional method)?
2. Is the acquisition of some mathematical concepts by 6th grade female students
effected by the change in the teaching method (field dependence / independence)?
3. Does the acquisition of some mathematical concepts by 6th grade female students changes according to the interaction between the teaching methods (Merrill Tennyson / the traditional method) and the knowledge method (Independent / awareness dependency)?
The sample of the research consists of 141 female students at the 6" Grade in the academic year 2004/2005. In order to gain the necessary data for the study, the researcher administered an impeded shapes test and an achievement test in the geometry of quadrant shapes. The results of the two tests were as follows:
1. There were statistically significant differences at (0.05) in the mean of the students test results which is attributed to the teaching methods used.
2. There were statistically significant differences at (0.05) in the mean of the students test results which is attributed to the use of the cognitive style.
3. The absence of statistically significant effect at (0.05) in the mean of the test results which can be attributed to the interaction between the teaching strategies used and the cognitive style.
The researcher recommended the necessity of re-thinking about the teaching methods used for teaching the mathematical concepts with the emphasis on pattering the examples and the non-examples together in opposite pairs. It is also important to take the individual differences between the students into consideration and using the methods that best fit the students' aptitudes. That's because no method is better than another but students with certain aptitudes will benefit more from certain method of treatment. There is also a need to find teaching methods and treatments that are appropriate with the cognitive style for students in all scientific fields to accomplish the goal of considering the individual differences between the students.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي أثر نموذج میرل تنسون على اكتساب طالبات الصف السادس العام للمفاهيم الرياضية، واختلاف اكتسابهم لتلك المفاهيم باختلاف الأسلوب المعرفي الاستقلال الاعتماد الإدراكي). وقد سعت الدراسة للإجابة عن الأسئلة التالية :
١- هل يختلف اكتساب طالبات الصف السادس العام لبعض المفاهيم الرياضية باختلاف طريقة التدريس (نموذج ميرل- تنسون / الطريقة الاعتيادية ؟
۲- هل يختلف اكتساب طالبات الصف السادس العام لبعض المفاهيم الرياضية باختلاف الأسلوب اليا المعرفي (الاستقلال / الاعتماد الإدراكي) ؟
٣- هل يختلف اكتساب طالبات الصف السادس العام لبعض المفاهيم الرياضية تبعا للتفاعل بين طريقة التدريس (نموذج میرل تنسون الطريقة الاعتيادية والأسلوب المعرفي (الاستقلال الاعتماد الإدراكي)؟
وقد تكونت عينة الدراسة من (141) طالبة من طلبة الصف السادس العام للعام الدراسي ۲۰۰۵ / ۲۰۰۶ م. وتحقيقا لأهداف الدراسة فقد قامت الباحثة بتطبيق اختبار الأشكال المتضمنة ، كما قامت الباحثة بإعداد اختبار تحصيلي في هندسة الشكل الرباعي، وتم تطبيق الاختبارين على العينة حيث أظهرت النتائج :
1- وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى دلالة ( = ۱۰۰۰۰) بين متوسطات درجات الطلبة في الاختبار التحصيلي تعزى إلى استراتيجية التدريس المستخدمة.
۲- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( =005 ) بين متوسطات درجات الطلبة تعزى إلى الأسلوب المعرفي.
3- عدم وجود أثر ذي دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۰) بين متوسطات درجات الطلبة يعزى إلى التفاعل بين نوع الاستراتيجية المستخدمة والأسلوب المعرفي.
وأوصت الباحثة بضرورة إعادة النظر في طرق تدريس المفهوم المختلفة في تدريس المفاهيم الرياضية مع الاهتمام باستخدام الاستراتيجيات التي تقدم الأمثلة واللاأمثلة في أزواج متقابلة ومراعاة الفروق الفردية بين الطلبة من حيث استخدام المعالجات الملائمة لاستعداداتهم انطلاقا من أنه لا توجد معالجة أفضل من معالجة أخرى، ولكن هناك معالجة أفضل من الأخرى مع طلبة ذوي استعدادات معينة، والسعي إلى إيجاد أساليب تدريس ومعالجات تتلاءم مع الأساليب المعرفية الطلبة في جميع المجالات العلمية، تحقيقا لمبدأ مراعاة الفروق الفردية بين الطلبة .
١- هل يختلف اكتساب طالبات الصف السادس العام لبعض المفاهيم الرياضية باختلاف طريقة التدريس (نموذج ميرل- تنسون / الطريقة الاعتيادية ؟
۲- هل يختلف اكتساب طالبات الصف السادس العام لبعض المفاهيم الرياضية باختلاف الأسلوب اليا المعرفي (الاستقلال / الاعتماد الإدراكي) ؟
٣- هل يختلف اكتساب طالبات الصف السادس العام لبعض المفاهيم الرياضية تبعا للتفاعل بين طريقة التدريس (نموذج میرل تنسون الطريقة الاعتيادية والأسلوب المعرفي (الاستقلال الاعتماد الإدراكي)؟
وقد تكونت عينة الدراسة من (141) طالبة من طلبة الصف السادس العام للعام الدراسي ۲۰۰۵ / ۲۰۰۶ م. وتحقيقا لأهداف الدراسة فقد قامت الباحثة بتطبيق اختبار الأشكال المتضمنة ، كما قامت الباحثة بإعداد اختبار تحصيلي في هندسة الشكل الرباعي، وتم تطبيق الاختبارين على العينة حيث أظهرت النتائج :
1- وجود فروق دالة احصائيا عند مستوى دلالة ( = ۱۰۰۰۰) بين متوسطات درجات الطلبة في الاختبار التحصيلي تعزى إلى استراتيجية التدريس المستخدمة.
۲- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( =005 ) بين متوسطات درجات الطلبة تعزى إلى الأسلوب المعرفي.
3- عدم وجود أثر ذي دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۰) بين متوسطات درجات الطلبة يعزى إلى التفاعل بين نوع الاستراتيجية المستخدمة والأسلوب المعرفي.
وأوصت الباحثة بضرورة إعادة النظر في طرق تدريس المفهوم المختلفة في تدريس المفاهيم الرياضية مع الاهتمام باستخدام الاستراتيجيات التي تقدم الأمثلة واللاأمثلة في أزواج متقابلة ومراعاة الفروق الفردية بين الطلبة من حيث استخدام المعالجات الملائمة لاستعداداتهم انطلاقا من أنه لا توجد معالجة أفضل من معالجة أخرى، ولكن هناك معالجة أفضل من الأخرى مع طلبة ذوي استعدادات معينة، والسعي إلى إيجاد أساليب تدريس ومعالجات تتلاءم مع الأساليب المعرفية الطلبة في جميع المجالات العلمية، تحقيقا لمبدأ مراعاة الفروق الفردية بين الطلبة .
Category
Theses and Dissertations