Document

أثر تدريس الفيزياء باستخدام الاستكشافات والتجارب العلمية المحوسبة في اكتساب المفاهيم الفيزيائية وتنمية مهارات العمل المخبري والاتجاه نحو الفيزياء.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to identify the effect of teaching physics using computer simulations on Acquiring Physics Concepts and Developing of Laboratory Skills, and Attitudes Toward Physics. The sample of the study consists of (117) students in grade 11, from two schools (one male and one feinale) in Al-Batinah North Governorate. It is divided into: (n=61) students representing the experimental group studying physics using computer simulations, and (n=56) students representing the control group who study using the conventional teaching method. To answer the study questions, five tools where prepared by the researcher: the achievement test of physics concepts, the laboratory skills test, an observation laboratory skills card, Interview questions, and attitudes toward physics survey. The tools were verified by a number of examiners in the field, and their reliabilities were calculated using an appropriate scientific method. After implementing the tools, the results showed: - There were statistical differences at (a=0.05) between the mean scores of male and female students on the achievement test in general, in favor of female students. There were no statistical differences at (a=0.05) between the mean scores of experimental and control groups on the achievement test according to the gender, groups, and interaction between gender and groups. There were no statistical differences at (a=0.05) between the mean scores of experimental and control groups on the laboratory skills test according to the gender, groups, and interaction between gender and groups. There were no statistical differences at (a=0.05) between the mean scores of experimental and control groups on the attitudes toward physics survey according to the gender, groups, and interaction between gender and groups. - The findings from the observation laboratory skills card show that students did the laboratory skills in high level using computer simulations. The findings from interview questions show that male students prefer to work with real laboratory tools, while females prefer to work with computer simulations. In light of the results of the study, the researcher recommends that computer simulations could be used as alternative teaching mothed to improve the achievement of the students, and the teachers should be trained to use and apply such technology in class rooms. The researcher suggests that similar studies need to be conducted in the field of teaching all science streams at different educational levels to know their effects on different educational aspects.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر تدريس الفيزياء باستخدام الاستكشافات والتجارب العلمية المحوسبة في اكتساب المفاهيم الفيزيائية، وتنمية مهارات العمل المخبري، والاتجاه نحو الفيزياء، حيث تكونت عينة الدراسة من (۱۱۷) طالبا وطالبة، من طلبة الصف الحادي عشر في مدرستين من مدارس محافظة شمال الباطنة: مدرسة الذكور وأخرى للإناث. تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين: الأولى تجريبية وبها (۱۱) طالبا وطالبة، درست باستخدام الاستكشافات والتجارب العلمية المحوسبة، والثانية ضابطة وبها (56) طالبا وطالبة، درست باستخدام الطريقة السائدة. قام الباحث بإعداد خمس أدوات للإجابة عن أسئلة الدراسة واختبار فروضها، تمثلت في: اختبار اكتساب المفاهيم الفيزيائية، واختبار تنمية مهارات العمل المخبري، وبطاقة ملاحظة لمهارات العمل المخبري، وأسئلة مقابلة، ومقياس اتجاهات نحو الفيزياء ، حيث تم عرض جميع الأدوات على محكمين من ذوي الاختصاص لمعرفة صدقها، كما تم حساب ثباتها بالطرق العلمية المناسبة، ووجد الباحث أنها ذات صدق وثبات مقبول وتصلح لتحقيق أهداف الدراسة. وبعد تطبيق أدوات الدراسة خلصت النتائج إلى:- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = 0٫05) بين اكتساب الذكور والإناث في اختبار اكتساب المفاهيم الفيزيائية لصالح الإناث بشكل عام. - لا توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( = 0 . 05)، بين المجموعتين التجريبية والضابطة في
اختبار اكتساب المفاهيم الفيزيائية تعزي للنوع والمجموعة والتفاعل بين النوع والمجموعة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = 0٫05) بين المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار تنمية مهارات العمل المخبري تعزي للنوع والمجموعة والتفاعل بين النوع والمجموعة. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( = ۰٫۰۵) بين المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس الاتجاه نحو الفيزياء تعزي للنوع والمجموعة والتفاعل بين النوع والمجموعة. - أشارت نتائج بطاقة ملاحظة مهارات العمل المخبري إلى أن الطلبة يؤدون مهارات العمل المخبري بشكل مرتفع باستخدام الاستكشافات والتجارب العلمية المحوسبة. - كما أشارت نتائج أسئلة المقابلة أن الطلبة الذكور يفضلون إجراء التجارب العلمية في المختبر التقليدي، بينما الإناث يفضلن القيام بالتجارب العلمية باستخدام الاستكشافات والتجارب العلمية المحوسبة.
وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بعدد من التوصيات منها الاستفادة من الاستكشافات والتجارب العلمية المحوسبة في إكساب الطلبة المفاهيم الفيزيائية، وتدريب المعلمين والمعلمات على استخدامها وتطبيقها في الحصص الدراسية، كما اقترح الباحث القيام بدراسات مشابهة للدراسة الحالية في صفوف أخرى وفي مواد العلوم المختلفة لمعرفة أثرها في جوانب تعليمية أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Same Subject