Document

فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية العبء المعرفي على منخفضي التحصيل الدراسي في مادة الفيزياء في الصف الثاني عشر.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to explore the Effectiveness of A Learning Program Based on the Cognitive Load Theory on Low achievers in physics on 12th grade through testing the following hypotheses which are: There is no statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test in physics for the 12th grade. There is no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the repeated measurements in the post and preactivities in physics for the 12th grade. The sample of this study consisted of (20) female students from the Nakhal Basic Learning School, assigned into two groups: an experimental group including (10) female students and a control group including (10) female students. To examin the study hypotheses, a Learning program was designed and it consisted of (19) lectures. Each Learning lecture run between (45) minutes and one hours. The cognitive load scale was applied to determine the type of load in each group and to measure the parity of the two groups. The applying of self-assessment, observation cards and the post and pre-physics exams were applied. After collecting data, analytical statistical method revealed the following results: There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the post-test in physics for the 12th grade, in favor of the Learning program. And there are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the repeated measurements in the post and preactivities in physics for the 12th grade, because of using of self-assessment and observation cards. In the light of the results of this study, a set of recommendations and suggestions were made.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية العبء المعرفي على منخفضي التحصيل الدراسة في مادة الفيزياء لدى طالبات الصف الثاني عشر من التعليم الأساسي، وذلك من خلال اختبار الفرضيات الآتية وهي: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي في مادة الفيزياء للصف الثاني عشر، وأيضا لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياسات المتكررة في الأنشطة القبلية والبعدية في مادة الفيزياء للصف الثاني عشر. وقد تكونت عينة الدراسة من ۲۰ طالبة من مدرسة نخل للتعليم الأساسي من ذوي التحصيل المنخفض في مادة الفيزياء، تم توزيعهن على مجموعتين، المجموعة التجريبية وتكونت من ۱۰ طالبات، والمجموعة الضابطة وتكونت من ۱۰ طالبات. وللتأكد من صحة الفرضيات تم بناء برنامج تعليمي مكون من 19 حصة تعليمية تراوحت مدة كل حصة تعليمية من (45) دقيقة إلى ساعة، تم تطبيق مقياس العبء المعرفي للباحث الفيل (۲۰۱۰) للتعرف على نوع العبء الموجود في كل مجموعة. كما تم تطبيق اختبار تحصيلي قبلي وبعدي في مادة الفيزياء، وتم تطبيق استمارات التقويم الذاتي وبطاقات الملاحظة والأنشطة القبلية والبعدية للحصص التعليمية، وبعد تطبيق البرنامج التعليمي واستخدام المقاييس المصاحبة، تم تحليل النتائج باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS، وتم التوصل إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في الاختبار التحصيلي البعدي لصالح المجموعة التجريبية، ويعزى ذلك إلى استخدام البرنامج التعليمي وأيضا توصلت إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية في القياسات المتكررة في الأنشطة القبلية والبعدية في مادة الفيزياء للصف الثاني عشر ويعزى ذلك إلى استخدام استمارات التقويم الذاتي وبطاقات الملاحظة، وفي ضوء النتائج تم الخروج بمجموعة من التوصيات، والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations