Document

أثر تدريس الهندسة بطريقة الاكتشاف الموجه على التحصيل و التفكير الناقد لدى طلاب الصف العاشر من التعليم العام

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effect of teaching geometry by using guided discovery method on achievement and critical thinking, showing the relationship between achievement and critical thinking for students who are taught geometry by guided discovery method. The sample of study consisted of (70) students in grade 10 in sohar secondary school for general education. The sample was divided into two groups : An experimental group of (35) students and controlled group of (35) students. We made sure that there is balance between the two groups concerning the previous achievement and the previous critical thinking. To analyze the data the researcher used the following means , standard deviation, T-test and pearson correlation coefficient This study reached the following conclusions: - There were statistically significant differences (a=0,05) between the students means of scores in the achievement test due to the method of teaching favoring the students taught geometry by guided discovery method . - There were statistically significant differences (a=0,05) between the students means of scores in the critical thinking test due to the method of teaching favoring the students taught geometry by guided discovery method . - There is a relation that is positive and clear statistically at the level of (a=0,01) between marks of experimental group students in achievement test and critical thinking test. In the light of these conclusions, the study recommended using guided discovery method for teaching geometry because it has a positive effect on increasing achievement and critical thinking for the students.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر تدريس الهندسة باستخدام طريقة الاكتشاف الموجه على التحصيل والتفكير الناقد ، والكشف عن العلاقة بين التحصيل والتفكير الناقد عند الطلاب الذين درسوا الهندسة الإحداثية بطريقة الاكتشاف الموجه .
تكونت عينة الدراسة من (۷۰) طالبا من طلاب الصف العاشر بمدرسة صحار للتعليم العام . وقد تم تقسيم عينة الدراسة إلى مجموعتين : مجموعة تجريبية وتكونت من (۳۰) طالبا ، ومجموعة ضابطة وتكونت من (۳۰) طالبا . وتم التأكد من تكافؤ المجموعتين من حيث التحصيل القبلي والتفكير الناقد القبلي .
ولتحليل البيانات استخدم الباحث المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار ت ( t - test ) ، ومعامل ارتباط بيرسون ، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية :
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه = 0 . 05) بين متوسطي درجات الطلاب في الاختبار التحصيلي البعدي تعزي لطريقة التدريس، ولصالح الطلاب الذين درسوا الهندسة باستخدام طريقة الاكتشاف الموجه. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( ه = 0 . 05) بين متوسطي درجات الطلاب في اختبار التفكير الناقد البعدي تعزى لطريقة التدريس، ولصالح الطلاب الذين درسوا الهندسة باستخدام طريقة الاكتشاف الموجه.
- وجود ارتباط موجب ودال إحصائيا عند مستوى (a = 0٫01) بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في اختبار التحصيل واختبار التفكير الناقد.
وفي ضوء تلك النتائج أوصت الدراسة باستخدام طريقة الاكتشاف الموجه في تدريس الهندسة ، لما لها من أثر إيجابي في زيادة التحصيل والتفكير الناقد عند الطلاب .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2018-10
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015