Document
أثر تعليم الاحتمالات باستخدام محاكاة الحاسوب على التفكير الاحتمالي لدى الطلبة و اتجاهاتهم نحو الاحتمالات.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2006
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of computer simulation in probability teaching on probabilistic thinking of eleven grade students in the pure Mathematics course and on their attitudes toward probabilities. The study sample consisted of (55) students from Saada Female Generai Education school (10-12).im Dofar region (the experimental group = 27, the control group=28). For the purpose of this study, the researcher used two scalės: "a Probabilistic thiriking test consisting of (13) questions and a scale of ::.students' attitudes toward probability consisting of (21) items. The results indicated that there were statistically no significant differences in the probabilistic test. There were also statistically significant differences in the students attitudes in favor of the experimental group."
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر محاكاة الحاسوب في تعليم الاحتمالات على التفكير .الاحتمال لدى طالبات الصف الحادي عشر في مادة الرياضيات البحتة، وكناك التقرن على أثر محاكاة : الحاسوبية في يداوم الاحتمالات على اتجاهات الطالبات نحو الاحتمالات. تألفت عينة الدراسة من (55) طالبة في الصف الحادي عشر بمدرسة السعادة التعليم العام (۱۰-۱۲) بمحافظة ظفار، ضمت المجموعة التجريبية ۲۷ طالبة، وضمت المجموعة الضابطة ۲۸ طالبة. استخدمت الباحثة في الدراسة مقیاسان، هما: اختبار التفكير الاحتمالي، ويتكون من (۱۳) سوالا، ومقياس الاتجاه نحو الاحتمالات ويتكون من (۲۱) مفردة. أشارت النتائج إلى عدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين المجموعتين في اختبار التفكير الاحتمالي. كما بينت النتائج فرقة ذو دلالة إحصائية بين المجموعتين في مقياس الاتجاه نحو الاحتمالات لصالح المجموعة التجريبية.
Category
Theses and Dissertations