Document

‫أثراستخدام التعليم المبرمج في تدريس التربية الإسلامية على تحصيل طلاب الصف السابع الأساسي و اتجاههم نحو المادة‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to determine how is using computer assisted programs in teaching Islamic Sciences in grade 7 students affects their achievement & attitudes towards the subject. Two groups of 66 students each were involved to form the sample of the study: Experimental and Controlled. And in order to answer the last lessons questions, the researcher prepared the required educational materials, which consisted of: Computer-assisted program was designed by the researcher himself and particularly programming of unit 3 from Islamic Educational Book of the fundamental class 7. 30 multiple choice questions as an achievement test which had been employed before and after applying the designed program. • A survey or questionnaires of 30 phrases also were prepared by him and again applied before and after the use of the program. And in order to analyze the data properly, the means, standard deviations, T-test and Indication levels of both Experimental and Controlled group were applied in pre-test and post-test as it applied in pre-measurements and post-measurements as well. The study has shown the following results: There were statistically significant differences between the performance of the two groups at 0.05 level and in favor of the Experimental participants i.e who had used the computer program. . There were statistically significant differences between the performance of the two groups at 0.05 level in their achievement and attitudes toward the subject and again in favor of the Experimental group. Based on the results of the study, the researcher strongly recommends the encouragements and taking care of producing computer-assisted programs in Islamic educational courses and other courses in general. In addition to his recommendations on carrying on similar studies on student achievements & attitudes towards the subject even in higher. levels.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر التعليم المبرمج باستخدام الحاسوب على تحصيل واتجاه طلاب الصف السابع الأساسي نحو مادة التربية الإسلامية وقد تكونت عينة الدراسة من مجموعتين؛ تجريبية ويبلغ عدد أفرادها (66) طالبا، وضابطة ويبلغ عدد أفرادها (۶۹) طالبا . وللإجابة عن أسئلة الدراسة أعد الباحث أدوات الدراسة المكونة من برنامج محوسب من إعداد الباحث اشتمل على برمجة الوحدة الثالثة من كتاب التربية الإسلامية للصف السابع الأساسي ، واختبار تحصيلي تكون من (۳۰) سؤالا من نوع الاختيار من متعدد ، قام الباحث بتطبيق الاختبار قبل تدريس البرنامج وبعد الانتهاء من تدريسه . ومقياس اتجاه نحو مادة التربية الإسلامية من إعداد الباحث تكون من (۳۰) عبارة طبق قبل تدريس البرنامج وبعده. ولتحليل البيانات استخدم الباحث المتوسطات الحسابية ، والانحرافات المعيارية ، واختبار "ت" ( t - test ) ومستوى الدلالة الدرجات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار والمقياس القبلي والبعدي. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية : • وجود فروق ذات دلالة إحصائية ( عند مستوى دلالة 0.05) بين متوسطي أداء و المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التحصيل لصالح أفراد المجموعة التجريبية الذين درسوا عن طريق التعليم المبرمج . • وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى الدلالة 0.005)بين متوسطي أداء المجموعتين التجريبية والضابطة في مقياس الاتجاه نحو مادة التربية الإسلامية ولصالح المجموعة التجريبية. ويوصي الباحث من خلال نتائج الدراسة بزيادة الاهتمام بإنتاج البرمجيات في مادة التربية الإسلامية خاصة و المواد المختلفة بصفة عامة، والتشجيع على إنتاج مثل هذه البرمجيات كما يوصي بإجراء دراسات مماثلة على تحصيل الطلاب وقياس الاتجاه نحو المادة في صفوف دراسية أعلى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017