Document

اتخاذ القرارات الإدارية في ضوء أخلاقيات المهنة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة مسقط في سلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study was to investigate the direction of the administrative decision making process of school principals considering professional ethics through some situations related to teaching staff and to students in basic schools in Muscat governarate in Sultanate of Oman. It aimed also to get mechanisms suggested by the sample of this study to contribute in guiding school principals to make their decisions in the light of professional ethics. A descriptive methodology was used. Data was collected by interviews of 20 schools' principals from basic education schools of the cycle two in Muscat Governorate. The collected data was dealt using qualitative approach through analyzing the responses and their frequencies. This study resulted in important findings, according to the key correction made in this study, the most frequent ethical theories included in ethics practiced by school principals in dealing with the situations of the current study related to teaching staff were the theory of criticism and the care theory. In the situations related to students, the most frequent theories were the Islamic and the deontology theories. Findings also showed that some situations were not complicated, so principals dealt with them from a single sided perspective in decision making. Whereas more complicated situations required using more than one theory to make decisions. The individuals of the sample have suggested several methods to develop the process of administrative decision making in view of professional ethics. The most important suggestions were to provide training courses in ethics, sharing experience through exchange visits among principals and encouraging awareness about ethics. In addition, they suggested that the manual of principals should be developed. They also advised principals not to rush and to be moderate in decision making. The study ended up with some recommendations and research proposals.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن الكيفية التي تتم بها عملية اتخاذ القرارات الإدارية في ضوء نظريات أخلاقيات المهنة من وجهة نظر المديرين من خلال بعض المواقف الإدارية المتعلقة بالهيئة التدريسية ومواقف مرتبطة بالطلبة بمدارس التعليم الأساسي بمحافظة مسقط في سلطنة عمان، وكذلك التعرف على الآليات المقترحة من قبل عينة الدراسة والتي تساهم في توجيه مديري المدارس إلى اتخاذ القرارات الإدارية في ضوء أخلاقيات المهنة.
تم استخدم المنهج الوصفي وذلك من خلال تصميم بطاقة مقابلة؛ وقد تم جمع البيانات من عينة بلغت ۲۰ مديرا ومديرة من مدارس التعليم الأساسي ضمن الحلقة الثانية في محافظة مسقط. وقد تمت عملية تحليل استجابات المبحوثين باستخدام الأسلوب الكيفي وذلك من خلال تحليل استجاباتهم ورصد تكرارات الإجابات وثم حساب النسب المئوية لها. وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها أن الآليات المتبعة في عملية اتخاذ القرارات الإدارية من قبل مديري المدارس تم تصنيفها وفقا لمفتاح التصحيح المعد في هذه الدراسة والمتضمن لنظريات أخلاقيات المهنة، وأن أكثر هذه النظريات تكرارا في التعامل مع مواقف الدراسة الحالية المتعلقة بالهيئة التدريسية هما؛ نظريتا النقد والرعاية. وكانت كل من النظرية الإسلامية ونظرية الواجب هما الأكثر تكرارا في تعامل المديرين مع مواقف الدراسة الحالية المتعلقة بالطلبة. كما توصلت الدراسة إلى أن بعض المواقف غير المعقدة يتم التعامل معها من قبل المديرين بأستخدام نظرية واحدة في اتخاذ القرار، بينما المواقف المعقدة تتطلب منهم استخدام أكثر من نظرية لاتخاذ قرار بشأنها. واقترح أفراد عينة الدراسة عددا من الآليات لتطوير عملية اتخاذ القرارات الإدارية في ضوء أخلاقيات المهنة أهمها توفير دورات تدريبية في أخلاقيات المهنة، وتبادل الخبرات والزيارات بين مديري المدارس. وكذلك التشجيع على الوعي بأخلاقيات المهنة، وتطوير الدليل الاسترشادي لمدير المدرسة. وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات والمقترحات البحثية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
السعيدي، حميد بن مسلم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
20
2
عليوي، معاذ.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
7
2
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-09
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015