Document

بعض الممارسات الدافعية للوالدين كما يدركها طلاب الصف الحادي عشر الأساسي في محافظة جنوب الباطنة في ضوء بعض المتغيرات.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This research examined the differences in the level of parental motivational practices which includes: (involvement, encouragement, expectations, autonomy) that due to the variable type, academic achievement, and economical state of the parental, to know the significance correlation between parental motivational practices and academic achievement, a better knowledge of dimensional influential in academic achievement, and predictability of academic achievement known of Parental Motivational Practices on a sample consisted of 400 students from eleventh grade in the Province of South Batinah in Sultanate of Oman, by using a scale of parental motivational practices prepared by researcher, a measure of the economical state prepared by (alhashemia, 2009) and the transcript from issued by the General Directorate of Education in South Batinah of Oman(2012/ 2013). The result significant that there aren't any differences of encouragement for both the parents due to the kind, there are differences of expectations and autonomy of both parents in favor of females, there are differences of involvement for father of favor of males, and for mothers, of favor of females. There aren't any differences of involvement, there are differences of other parental motivational practices dimensions for both the parents due to the academic achievement beneficial to high academic achievement. There aren't any differences of involvement, there are differences of other parental motivational practices dimensions of for both the parents due to the economical state of the parental beneficial to high economical state of the parental. There are correlation statistically significant between the dimensions of practices motivation following: (encouragement, expectations, autonomy) for both parents, and academic achievement, and there are any correlation statistically significant between the father's involvement and academic achievement, there are a correlation statistically significant between the mother's involvement and academic achievement. Also, The result significant that the autonomy is the best dimensions of father's motivational practices influential in the academic achievement, while the involvement is the best dimensions motivational practices for mothers influential in the academic achievement of the eleventh grade students. Unpredictable collection of study known of all dimensions beneficial to the following: (involvement, encouragement, expectations, autonomy) for both parents, and ended discuss the study findings and recommendations.
Arabic abstract
هدف هذه الدراسة إلى معرفة الفروق في الممارسات الدافعية للوالدين: (مشاركة الوالدين، التشجيع، التوقعات، الاستقلال الذاتي) التي تعزى لشتغير النوع، والتحصيل الدراسي، والمستوى الاقتصادي الاجتماعي للوالدين، وإلى معرفة دلالة الارتباط بين الممارسات الدافعية للوالدين والتحصيل الدراسي، ومعرفة أفضل الأبعاد تأثيرا في التحصيل الدراسي، وإمكانية التنبؤ بالتحصيل الدراسي بمعلومية أبعاد الممارسات الدافعية للوالدين على عينة مكونة من (400) طالب وطالبة في الصف الحادي عشر في جنوب الباطنة بسلطنة عمان، باستخدام مقياس الممارسات الدافعية للوالدين من إعداد الباحثة، ومقياس المستوى الاقتصادي - الاجتماعي الوالدين من إعداد (الهاشمية، ۲۰۰۹)، واستمارة كشف درجات التحصيل الدراسي للعام الدراسي ۲۰۱۲/ ۲۰۱۳م، وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق في بعد التشجيع لكلا الوالدين ووجود فروق في بعد التوقعات والاستقلال الذاتي لكلا الوالدين تعزي لمتغير النوع لصالح الإناث، ووجود فروق في بعد مشاركة الوالدين لدى الآباء لصالح الذكور ووجود فروق في بعد مشاركة الوالدين لدى الأمهات لصالح الإناث، وعدم وجود فروق في بعد مشاركة. الوالدين لكلا الوالدين ووجود فروق في باقي أبعاد الممارسات الدافعية لكلا الوالدين تعزي لمتغير التحصيل الدراسي لصالح الطلاب ذي التحصيل الدراسي المرتفع، وعدم وجود فروق بعد مشاركة، ووجود فروق في باقي الأبعاد تعزي لتغير المستوى الاقتصادي الاجتماعي للوالدين لصالح الوالدين ذي المستوى الاقتصادي المرتفع، ووجود ارتباط ذو دلالة إحصائية بين أبعاد الممارسات الدافعية الآتية: (التشجيع، التوقعات، الاستقلال الذاتي) لكلا الوالدين، والتحصيل الدراسي، وعدم وجود ارتباط ذو دلالة إحصائية بين بعد مشاركة الوالدين والتحصيل الدراسي لدى الآباء، بينما وجود ارتباط ذو دلالة إحصائية بين بعد مشاركة الوالدين والتحصيل الدراسي لدى الأمهات، وأشارت الدراسة إلى أن بعد الاستقلال الذاتي يشكل أفضل أبعاد الممارسات الدافعية لدى الآباء، بينما شكل بعد مشاركة الوالدين أفضل أبعاد الممارسات الدافعية لدى الأمهات تأثيرا في التحصيل الدراسي، وأشارت النتائج إلى أنه أمكن التنبؤ بالتحصيل الدراسي بمعلومية جميع أبعاد الممارسات الدافعية لكلا الوالدين وانتهت الدراسة بمناقشة النتائج والتوصيات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015