Document
بعدا المشاركة الوالدية الأكاديمية كما يدركها الأبناء المنبئة بالتحصيل الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم لطلبة الصف العاشر بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to identify the level of two dimensions of academic parental involvement as perceived by students and their attitude toward learning in Grade Ten in Sultanate of Oman. It also aimed to find out which one of two dimensions of the academic parental involvement can prcdict academic achievement and attitude towards learning. The sample of the study consisted of (380) male and female students in Grade Ten in Al Daklia in Sultanate of Oman. Tow instruments are used to answer the questions which are: The scale of academic parental involvement as perceived by student (father scale & mother scale) & scale of attitude towards learning. Also degree's collections of students on the last of first semester 2017/2018 are used to measure their academic achievement. To analyze data statically, the researcher used mean, frequencies, One sample T-test, & stepwise multiple regression. The results indicated the following: -A level of dimension "father's school participation" is high. The level of dimension "parental communication" of the father is average and less than the theoretical average, while the level of dimension "school participation" of the mother is average and higher than the theoretical average. The level of dimension "school communication" of the mother is low. The level of attitude towards learning is high. The results showed that the gender and the second dimension "school participation" of the father and mother have the ability to predict the academic achievement and attitude towards learning. Also there were no differences between males and females except the dimension "school participation" of the mother for females. And the firs dimension "school communication" for father and mother did not predict the academic achievement and attitude towards learning for students in Grade Ten in Sultanate of Oman.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى بعدي المشاركة الوالدية الأكاديمية المدركة، والاتجاه نحو التعلم عند طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان، كما هدفت الكشف عن أي من بعدي المشاركة الوالدية الأكاديمية المدركة منبئ بالتحصيل الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم، حيث تكونت عينة الدراسة من (۳۸۰) طالبا وطالبة من الصف العاشر في محافظة الداخلية بسلطنة عمان، وللإجابة على تساؤلات الدراسة تم استخدام أداتين، وهما: مقياس المشاركة الوالدية الأكاديمية المدركة (صورة الأب، وصورة الأم)، ومقياس الاتجاه نحو التعلم، كما تم الاعتماد على مجموع درجات الطلبة في نهاية الفصل الدراسي الأول لعام ۲۰۱۸/۲۰۱۷م لقياس التحصيل الأكاديمي، ولمعالجة البيانات تم استخدام المتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، واختبار "ت" لعينة واحدة، والانحدار المتعدد المتدرج، وأشارت النتائج إلى أن:
-مستوى بعد المشاركة المدرسية للأب مرتفع، ومستوى بعد "التواصل المدرسي" للأب متوسط وأقل من المتوسط النظري، بينما كان مستوى بعد المشاركة المدرسية للأم متوسط وأعلى من المتوسط النظري، ومستوى بعد "التواصل المدرسية للأم منخفض. -مستوى الاتجاه نحو التعلم مرتفع.
- النوع والبعد الثاني "المشاركة المدرسية للأب والأم لهما قدرة في التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم، ولم تكن هناك فروق بين الذكور والإناث إلا في بعد المشاركة المدرسية للأم الصالح الإناث، بينما كشفت النتائج أن البعد الأولى التواصل المدرسي" للأب والأم لم يتنبأ بالتحصيل الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم عند طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان.
-مستوى بعد المشاركة المدرسية للأب مرتفع، ومستوى بعد "التواصل المدرسي" للأب متوسط وأقل من المتوسط النظري، بينما كان مستوى بعد المشاركة المدرسية للأم متوسط وأعلى من المتوسط النظري، ومستوى بعد "التواصل المدرسية للأم منخفض. -مستوى الاتجاه نحو التعلم مرتفع.
- النوع والبعد الثاني "المشاركة المدرسية للأب والأم لهما قدرة في التنبؤ بالتحصيل الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم، ولم تكن هناك فروق بين الذكور والإناث إلا في بعد المشاركة المدرسية للأم الصالح الإناث، بينما كشفت النتائج أن البعد الأولى التواصل المدرسي" للأب والأم لم يتنبأ بالتحصيل الأكاديمي والاتجاه نحو التعلم عند طلبة الصف العاشر بسلطنة عمان.
Category
Theses and Dissertations