Document
بناء مقياس إدارة الواجب المنزلي لدى طلاب الصفوف 7-11 في سلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
This Study aimed to develop and standardize a scale for Homework Management for grades 7-11 students in the Sultanate of Oman. The sample of the study consisted of (1100) students (550 males and 550 females), who were selected using multi-stage clustered random sampling from Albatinah South region. The scale consisted of (68) items representing eight dimensions (managing time, motivation, controlling emotions, attention concentration, school environment, study, subjects, the family, organizing study environment). Psychometric properties of the Scale were determined.
The approach that was followed in this study was a descriptive one using appropriate statistical methods to answer the research's questions like Cronbach alpha, Pearson correlation coefficient, exploratory factor analysis, t-test, ANOVA and percentile ranks.
The validity of the Scale was ascertained using three methods:
Face validity, Concurrent validity and Factorial validity. The results indicated acceptable validity. The reliability of the scale was measured using Cronbach alpha and the test re-test method. Cronbach alpha for the Scale scores was found to be (0.89). Also, the test re-test reliability coefficient was found to be (0.70). Finally, the norms for sample of the study were derived by using percentile ranks.
The results were discussed in the light of the theoretical frame work and previous studies. Also a number of recommendations and suggestions were presented.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى بناء وتقنين مقياس إدارة الواجب المنزلي لطلبة الصفوف (7 -11) في سلطنة عمان. وقد تكونت عينة الدراسة من (1100) طالبا وطالبة (550 طالبا، 550طالبة)، تم اختيارها بطريقة عشوائية عنقودية متعددة المراحل من طلبة مدارس منطقة جنوب الباطنة. وتكون المقياس بصيغته النهائية من (68) فقرة موزعة على ثمانية محاور وهي: (إدارة الوقت، والدافعية، والتحكم بالمشاعر، وتركيز الانتباه (عدم تشتته)، والبيئة المدرسية، والمادة العلمية، والأسرة، وتنظيم بيئة الاستذكار)، وقد تم إتباع الإجراءات السيكومترية المطلوبة في بناء المقياس.
وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، واستخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة؛ للإجابة عن أسئلة الدراسة وهي معامل ألفا كرونباخ، ومعامل ارتباط بيرسون، والتحليل العاملي الاستكشافي، واختبار "ت" لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، والرتب المئينية.
وقد أظهرت النتائج أن المقياس يتمتع بمؤشرات صدق وثبات جيدة، فقد تم التحقق من الصدق بثلاث طرائق وهي: الصدق الظاهري، وصدق المحك، وصدق البناء. أما الثبات فقد تم حسابه بطريقتين هما: طريقة الاتساق الداخلي، وإعادة تطبيق الاختبار، حيث بلغ معامل ثبات ألفا كرونباخ للمقياس ككل (0.89)، بينما تراوحت معاملات ألفا كرونباخ للمحاور الثمانية بين (0٫46 - 0.70) بوسيط قدره (0.62)، وبلغ معامل ثبات الإعادة للمقياس (0.70). وأخيرا تم اشتقاق المعايير العينة الدراسة باستخدام الرتب المئينية.
وتمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم وضع بعض التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
وقد اتبعت الباحثة المنهج الوصفي، واستخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة؛ للإجابة عن أسئلة الدراسة وهي معامل ألفا كرونباخ، ومعامل ارتباط بيرسون، والتحليل العاملي الاستكشافي، واختبار "ت" لعينتين مستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، والرتب المئينية.
وقد أظهرت النتائج أن المقياس يتمتع بمؤشرات صدق وثبات جيدة، فقد تم التحقق من الصدق بثلاث طرائق وهي: الصدق الظاهري، وصدق المحك، وصدق البناء. أما الثبات فقد تم حسابه بطريقتين هما: طريقة الاتساق الداخلي، وإعادة تطبيق الاختبار، حيث بلغ معامل ثبات ألفا كرونباخ للمقياس ككل (0.89)، بينما تراوحت معاملات ألفا كرونباخ للمحاور الثمانية بين (0٫46 - 0.70) بوسيط قدره (0.62)، وبلغ معامل ثبات الإعادة للمقياس (0.70). وأخيرا تم اشتقاق المعايير العينة الدراسة باستخدام الرتب المئينية.
وتمت مناقشة النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم وضع بعض التوصيات والمقترحات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations