Document
أهمية الواجبات المنزلية في تحسين القدرات الكتابية لدى متعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المتعلمين.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aims to show the learners' point of view on the importance of homeworks in improving the writing skills for Arabic language learners for non-Arabic speakers. The samle population of the study included a number of (55) male and female of non-Arabic language learners who were studying at Sultan Qaboos College for teaching Arabic to non-Arabic speakers in Manah, Noor Majan Institute in Muscat and Ibri, and the Arabic Language Center for non-Arabic speakers at Sohar University in the academic year (2018-2019).
In order to achieve the aims of the study, the researcher reviewed the educational literature and references related to teaching Arabic to non-Arabic speakers. He used the descriptive analytical method ,as a methodology for his study, and questionnaire, as an in-strument that has been modified and examined against its reliablilty and validity toward achieving the statistical methods in order to process and analyze the results demonstrates the importance of homework in improving the writing skills of non-Arabic speakers who are studying Arabic language.
There were no statistically significant differences in the responses of the research sample in relation to the importance of homework in improving the writing skills of non-Arabic speakers in terms of gender and age. However, there were statistically significant differences in the learner's level (for the sake of the advanced level), as well as years of the learning experience (for the sake of more than four years).
Based on the findings of the study, the researcher provided a number of recom-mendations as follows:
• Design a divided booklets , each part contains one of the writing skills: dictation skills, punctuation, expression skills and calligraphy skills, Which are by the student at home with the help of his parents as home works.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تبيين وجهة نظر المتعلمين حول أهمية الواجبات المنزلية في تحسين القدرات الكتابية لدى متعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها، وتمثل مجتمع الدراسة في متعلمي اللغة العـربية للناطقين بغيرها بكلية السلطان قابوس لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بولاية منح، ومعهد نور مجان بمسقط وعبري، ومركز اللغة العربية لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بجامعة صحار، وقد بلغ عددهم (55) متعلمًا ومتعلمة للعام الدراسي (2018-2019م).
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بالاطلاع على الأدب التربوي والمراجع المتعلقة بتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي كمنهج لدراسته، والاستبانة أداة لها، ومرت بمراحل تعديلها، وقياس صدقها وثباتها، وصولا إلى الأساليب الإحصائية المتبعة في معالجة وتحليل نتائجها، التي ظهرت أهمية الواجبات المنزلية في تحسين القدرات الكتابية لدى متعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها كبيرة بشكل عام.
ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة فيما يتعلق بأهمية الواجبات المنزلية في تحسين القدرات الكتابية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها لمتغيري النوع الاجتماعي، والعمر، بينما أظهرت فروقا ذات دلالة إحصائية لمتغير مستوى المتعلم (لصالح المستوى المتقدم)، وكذلك لمتغير سنوات الخبرة في التعلم (لصالح فوق الأربع سنوات).
وبناءً على النتائج التي توصلت إلیھا الدراسة، قدم الباحث مجموعة من التوصيات، وكان من أهمها:
تصميم كراسات مجزأة، ويحتوي كل جزء إحدى القدرات الكتابية وهي: قدرات الإملاء وقدرات علامات الترقيم وقدرات التعبير وقدرات الخط، ينفذها الطالب في البيت بمساعدة ولي أمره كواجبات منزلية.
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بالاطلاع على الأدب التربوي والمراجع المتعلقة بتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها، واستخدم المنهج الوصفي التحليلي كمنهج لدراسته، والاستبانة أداة لها، ومرت بمراحل تعديلها، وقياس صدقها وثباتها، وصولا إلى الأساليب الإحصائية المتبعة في معالجة وتحليل نتائجها، التي ظهرت أهمية الواجبات المنزلية في تحسين القدرات الكتابية لدى متعلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها كبيرة بشكل عام.
ولم توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة فيما يتعلق بأهمية الواجبات المنزلية في تحسين القدرات الكتابية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها لمتغيري النوع الاجتماعي، والعمر، بينما أظهرت فروقا ذات دلالة إحصائية لمتغير مستوى المتعلم (لصالح المستوى المتقدم)، وكذلك لمتغير سنوات الخبرة في التعلم (لصالح فوق الأربع سنوات).
وبناءً على النتائج التي توصلت إلیھا الدراسة، قدم الباحث مجموعة من التوصيات، وكان من أهمها:
تصميم كراسات مجزأة، ويحتوي كل جزء إحدى القدرات الكتابية وهي: قدرات الإملاء وقدرات علامات الترقيم وقدرات التعبير وقدرات الخط، ينفذها الطالب في البيت بمساعدة ولي أمره كواجبات منزلية.
Category
Theses and Dissertations