Document
بناء مقياس للتفضيل الجمالي لدى طلبة ما بعد التعليم الأساسي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to construct a scale for aesthetic preference among students in post-basic education in the Sultanate of Oman. It aimed to find out its psychometric properties in terms of validity, reliability, and performance norms. The scale of the images for thirty paintings 15 of them belong to the direction of realistic and the other 15 plates belong to the direction of abstract. All these images are observed through the monitor LCD through the computer and choose the level of preference for each panel of art from among five levels of preference. The sample size consisted of 814 students from the provinces of Shargiya North, Muscat and Dakhiliya. The study was applied during the first semester of the academic year 2012/2013. The validity has been verified by two methods: face validity and factorial validity. The reliability has been verified by two ways: internal consistency (n = 814), The Cronbach's alpha scales stores was (0.76) for realistic direction items and (0.85) for abstract direction items, and the second through the re-application where the correlation coefficient Pearson between the two applications (0.76) for realistic direction items and (0.80) for abstract direction items. The effectiveness of the 30 items of the scale has been verified by calculating the correlation coefficients between each item and its corresponding domain. The performance norms was then derived to interpret the grades of crude, where it was used percentile ranksgiven due to its ease and clarity, and its ability to locate an individual in the group standard to which he belongs. Finally, number of recommendations and suggestions has been introduced.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى بناء مقياس للتفضيل الجمالي لدى طلاب ما بعد التعليم الأساسي بسلطنة عمان، ومعرفة خصائصه السيكومترية من الصدق والثبات واشتقاق معايير لتفسير الدرجات. تكون المقياس من صور لثلاثين لوحة فنية، ۱۰ لوحة تنتمي للاتجاه الواقعي و15 لوحة تنتمي للاتجاه التجريدي، يشاهدها المفحوصين من خلال جهاز العرض LCD عن طريق الحاسب الآلي ويختارون مستوى التفضيل لكل لوحة فنية من بين خمسة مستويات للتفضيل، تكونت عينة الدراسة من 814 طالب وطالبة من محافظات الشرقية شمال ومسقط والداخلية، وطبقت الدراسة خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2012 / 2013. وتم التحقق من صدق المقياس من خلال طريقتين ، الأولى عن طريق الصدق الظاهري ، والثانية عن طريق الصدق العاملي، وتم التحقق من ثبات المقياس بطريقتين، الأولى من خلال الاتساق الداخلي (ن= 814)، حيث بلغ معامل ألفا كرونباخ لمفردات الاتجاه الواقعي ( 76، 0) و ( 80 ، 0) لمفردات الاتجاه التجريدي، والثانية من خلال اعادة التطبيق حيث بلغ معامل ارتباط بيرسون بين التطبيقين (0.76) لمفردات الاتجاه الواقعي و ( 80، 0) لمفردات الاتجاه التجريدي. أما فعالية مفردات المقياس فقد تم التحقق من كفاءتها وفعاليتها من خلال حساب معاملات الارتباط بين درجة المفردة والمقياس الفرعي الذي تنتمي إليه. اشتقت معايير الأداء على المقياس لتفسير الدرجات الخام، حيث استخدمت الرتب المئينية نظرا لما تتميز به من السهولة والوضوح، وقدرتها على تحديد موقع الفرد في المجموعة المعيارية التي ينتمي إليها، وأخيرا قدمت الدراسة عددا من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations