Document

‫برنامج مقترح لتنمية مهارات التعبير الكتابي الوظيفي لدى طلاب الصف الاول الثانوي بسلطنة عمان‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
1995
Language
Arabic
English abstract
The purpose of this study was to develop the functional composition writing skills for the first secondary students in the Sultanate of Oman. More specifically the study attempted to answer the following questions: 1. What are the categories of functional composition writing that are required for the first secondary students in the Sultanate? 2. What are the five most important functional composition writing categories for the first secondary students? 3. What are the specific skills for these five categories? 4. What is the proposed program for developing the specific skills of the five categories for the first secondary students? 5. What is the effect of teaching the proposed program on the first secondary students functional composition writing? The population of the study was all the male first secondary students in the puplic school in Muscat school District in the 1994 1995 academic year. The sample of the study was made up of (121) students. (67) were in the experimental group and (54) were in the control group. Two teachers, who were matched on education and the number of years of experience, were selected to teach the subjects of the study. To answer the questions of the study the researcher constructed a list of the functional composition categories which are required for the first secondary students. The list was given to specialized faculty members at Sultan Qaboos University, Arabic teachers and supervisors in the secondary schools as well as the students to rate its categories. The five most highly categories and their frequencies were: personal correspondence (79.32%), posters(79.13%), diaries(77.63%), summaries (77.44%), and official correspondence (76.12%. (On the basis of this finding the researcher prepared a list of the specific skills for these five categories and submitted it to a panel of judges for modification and approval. This list was used in constructing the proposed program for developing the specific skills of the five categories. This too was submitted to a panel of judges for modifications and approval. To evaluate the effect of the program on the students' achievement the researcher developed six tests. Five of the tests were essay type to evaluate the students' performance in the five categories. The sixth was an objective test to evaluate the students' knowledge and comprehension of the five categories. The validity of the tests was established by a panel of judges. The reliability of the tests was calculated using the test - retest method (pearson r = 0.86). (The six tests were administrated to both groups before and after the administration of the program. The t-test was used for the purposes of the statistical analysis of the data. The important results were: 1. There were statistically significant differences (p>0.01) between the mean scores of the subjects in the experimental group on the test of functional composition writing in favor of the post-test. 2. There were statistically significant differences (p>0.01 (between the mean scores of the experimental group and those of the control group on the post-test in favor of the experimental group. The researcher attributed the improvement in performance of the subjects in the experimental group to the proposed program. On the basis of this conclusion, the researcher recommended the following: 1. Developing the teaching of composition writing by the means of proposed programs which are specifically planned on the basis of the skills to be developed. 2. Training the teachers on the basic and specific skills of composition writing. 3. Connecting the composition writing with the other language arts, and the extracurricular activities. 4. Undertaking more research on composition writing
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تنمية المهارات النوعية للتعبير الكتابي الوظيفي لدى طلاب الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان. وقد حاولت الدراسة الإجابة عن السؤال الرئيس الآتي : كيف يمكن تنمية المهارات النوعية للتعبير الكتابي الوظيفي لدى طلاب الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان ؟ وتفرع من هذا السؤال الرئيس الأسئلة التالية : (1) ما مجالات التعبير الكتابي الوظيفي اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي بسلطنة عمان ؟ (2)ما أهم خمسة من مجالات التعبير الكتابي الوظيفي لطلاب الصف الأول الثانوي ؟(3) ما المهارات النوعية للمجالات الخمسة الأكثر أهمية لطلاب الصف الأول الثانوي ؟ (4) ما البرنامج المناسب لتنمية المهارات النوعية المجالات الخمسة الأكثر أهمية من مجالات التعبير الكتابي الوظيفي لدى طلاب الصف الأول الثانوي ؟ (5) ما مدى تأثير تدريس البرنامج المقترح في تنمية مهارات التعبير الكتابي الوظيفي لدى طلاب الصف الأول الثانوي ؟ يتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب الصف الأول الثانوي الذكور الملتحقين بالمدارس الحكومية التابعة لمديرية مسقط التعليمية في العام الدراسي 1990/1994 م، أما عينة الدراسة فقد تألفت من (۱۲۱) طالبا منهم (54) طالبا في المجموعة الضابطة، و(۹۷) طالبا في المجموعة التجريبية، وذلك بعد أن تم اختيار اثنين من معلمي اللغة العربية لتدريسهما، وتم التأكد من تماثلهما في المؤهل العلمي وسنوات الخبرة. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم بناء قائمة تضم مجالات التعبير الكتابي الوظيفي اللازمة الطلاب الصف الأول الثانوي، وبعد استطلاع آراء عينات من أغضاء هيئة التدريس المتخصصين في اللغة العربية وطرائق تدريسها بجامعة السلطان قابوس، ومن معلمي اللغة العربية وموجهيها بالمرحلة الثانوية، ومن الطلاب في مجالات القائمة، كانت المجالات الخمسة التي حصلت على أعلى نسبة من التكرارات هي الرسائل الشخصية ( ۷۹ , ۳۲٪ واللافتات (۱۳ ,۷۹٪)، والمذكرات الشخصية ( ۷۷ ۹۳٪ والملخصات (44 ,۷۷٪)، والرسائل الرسمية (۱۲ ,۷۹٪). وبناء على ذلك أعدت قائمة تشمل المهارات النوعية للمجالات الخمسة آنفة الذكر بعد تعديلها وإقرارها من قبل مجموعة من المحكمين. وفي ضوئها تم بناء برنامج مقترح لتنمية المهارات النوعية للمجالات الخمسة الأكثر أهمية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وقد تم تعديله وإقراره من قبل محكمين أيضا. . ولتقويم تأثير البرنامج على تحصيل الطلاب تم إعداد ستة اختبارات؛ خمسة منها مقالية؛ التقويم أداء الطلاب في المجالات الخمسة، وسادسها موضوعي؛ لتقويم معرفة الطلاب بتلك المجالات وفهمهم لها. وقد تم التأكد من صدق الاختبارات بعرضها على مجموعة من المحكمين، أما ثباتها فقد تم التأكد منه بطريقة إعادة الاختبار، وبلغ معامل ارتباط بيرسون للاختبارات مجتمعة (۰٫۸۹)وقد طبقت الاختبارات الستة على أفراد مجموعتي الدراسة قبل تدريس البرنامج، وتم التأكد من تكافؤ أفراد المجموعتين في أدائهم للاختبارات، ثم أعيد تطبيق الاختبارات عليهم بعد انتهاء عملية التدريس، وباستخدام اختبارات الدلالة الفروق بين المتوسطات، تم التوصل إلى عدة نتائج من أهمها : وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (۰٫۰۱) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي لاختبارات التعبير الكتابي الوظيفي، وبين متوسطات درجاتهم في التطبيق البعدي لها لصالح التطبيق البعدي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (۰٫۰۱) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية، ومتوسطات درجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبارات التعبير الكتابي الوظيفي لصالح المجموعة التجريبية. وقد عزا الباحث التحسن الذي ظهر في أداء طلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبارات إلى البرنامج المقترح والطريقة التي أعد بها، وفي ضوء ذلك أوصى الباحث بضرورة تطوير تدريس التعبير عن طريق البرامج المقترحة التي يتم تخطيطها وفقا للمهارات التي يراد تنميتها، وضرورة تدريب المعلمين على المهارات النوعية والأساسية للتعبير، وربط التعبير ببقية فنون اللغة وفروعها، وبالمواد الدراسية الأخر، وبالمناشط اللغوية غير الصفية، كما أوصي بإجراء المزيد من الدراسات التربوية المتصلة بالتعبير.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
2
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017