Document

Direct design of t-beams for combined load of bending and torsion.

Contributors
Hago, A. W., Author
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2007
Language
English
English abstract
Tests were conducted on five reinforced concrete T-beams subjected to combined load of bending and torsion. Elastic stress field in conjunction with Nielsen's 2D yield criterion for reinforced concrete subjected to in-plane forces were used in the Direct Design Method for the design of reinforcement. The beam dimensions were: flange width = 600mm, flange thickness = 150mm, web width = 200mm, total depth = 600mm and beam length = 5.2m. Required reinforcement calculated using the Direct Design Method was compared with the ACI and BSI codes. It was found that the Direct Design Method requires longitudinal reinforcement similar to the ACI code but less than the BSI code. In the transverse direction, the Direct Design Method requires much less reinforcement than both codes. The main variable studied was the ratio of the maximum twisting moment to the bending moment which was varied between 0.6 and 1.5. Good agreement was found between the design and experimental failure loads. Most of the longitudinal and transverse steel yielded or reached near yield stress when the design load was approached. All beams failed near the design loads and undergone ductile behaviour until failure. The results indicate that the Direct Design Method can be successfully used to design reinforced concrete T-beams for the combined effect of bending and torsion loads.
Member of
ISSN
1726-6742
Citation
Al-Nuaimi, A. S., Al-Jabri, K. S., & Hago, A. W. (2007). Direct design of t-beams for combined load of bending and torsion. The Journal of Engineering Research, 4 (1), 23-36.
Arabic abstract
أجريت الاختبارات على خمسة جيزان من الخرسانة المسلحة ذوات شفة أخضعت لمجموعة أحمال مكونة من انحناء والتواء. وقد تم استخدام حقل إجهاد مطاطي إضافة المعيار نياسين ثنائي الأبعاد والخاص بخضوع الخرسانة المسلحة المعرضة لتأثير القوى المستوية في طريقة التصميم المباشر للحصول على كميات حديد التسليح. وكانت أبعاد الجيزان كالآتي : عرض الشفة 600 مليميتر وسمك الشفة 150 مليمتر وعرض الوترة 200 مليميتر والسمك الكلي 600 مليميتر وطول الجائز 5200 مليميتر. وتمت مقارنة كميات حديد التسليح المحسوبة بطريقة التصميم المباشر بتلك التي تحسب بواسطة الكودين الأمريكي والبريطاني . ووجد أن كميات حديد التسليح في الاتجاه الطولي المحسوبة بطريقة التصميم المباشر تماثل الكميات التي يتطلبها الكود الأمريكي لكنها أقل من تلك التي يتطلبها الكود البريطاني. وفي الجهة المستعرضة فإن طريقة التصميم المباشر تتطلب كميات من حديد التسليح أقل بكثير مما يتطلبه الكودان الأمريكي و البريطاني. وفي الدراسة الحالية فإن المتغير الرئيسي كان نسبة عزم الالتواء الأقصى إلى عزم الانحناء وتضمنت الدراسة قيما متعددة لهذه النسبة بين 0.6 إلى 1.5 وقد توصلت الدراسة إلى عدم وجود اختلافات كبيرة بين أحمال التصميم وأحمال الانهيار للجيزان التي تمت دراستها كما وجد أن أغلب حديد التسليح في الاتجاه الطولي والمستعرض قد وصل أو قارب إجهاد الخضوع عندما تقترب الأحمال من أحمال التصميم، كما أن كل الجيزان قد انهارت عند أحمال تقترب من أحمال التصميم وكانت ذوات سلوك مرن حتى عند انهيارها. وقد خلصت الدراسة إلى أنه يمكن استعمال طريقة التصميم المباشر في تصميم الجيزان الخرسانية ذوات الشفة والمعرضة لأحمال الانحناء والالتواء.
Category
Journal articles

Author's Work

Journal articles
2
0
Al-Nuaimi, A. S.
Sultan Qaboos University.
2014
Journal articles
1
0
Al-Nuaimi, A. S.
Sultan Qaboos University.
2015-12

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
Hago, Yasin Abdelwahid.
Sultan Qaboos University.
2020
Theses and Dissertations
0
0
Al-Mazroui, Sultan Mohammed Saif.
Sultan Qaboos University
2015
Theses and Dissertations
0
0
Al-Zadjaliyah, Sofia Muhammad Ismail.
Sultan Qaboos University
2011
Theses and Dissertations
0
0
Al-Ghadani, Yahya Khalfan Mohammed.
Sultan Qaboos University
2007