Document
دراسة تحليلية لآراء كارل تشيرني التربوية الخاصة بمهارات الأداء على آلة البيانو.
Contributors
الدراس, نبيل صالح محمود., Author
Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2015
Language
Arabic
Subject
English abstract
Carl Czerny (1791-1857) was a composer and music educator who made nearly a thousand musical compositions. He was a piano performer, a teacher of the instrument and a theorist. His achievements in the field of education are considered a solid foundation to teach beginners and skilled performers. The study aims to shed some light on the educational point of view of Carl Czerny from a theoretical analytical perspective, in addition to highlighting the principles and methods developed by him that can provide and help both students and teachers to achieve their goals more effectively. The study brings out Czerny's ideas, theories and methodology of teaching music in general, and learning to play the piano in particular. The researchers studied the most important educational principles developed by Carl Czerny in which he saw a basis for the process of learning to play the Instrument, and they managed to elaborate the methodology he created.
Member of
ISSN
2312-1270
Resource URL
Citation
حداد، رامي نجيب فرح والدراس، نبيل صالح محمود (2015). دراسة تحليلية لآراء كارل تشيرني التربوية الخاصة بمهارات الأداء على آلة البيانو. مجلة كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، 6 (3)، 111-120.
Arabic abstract
تسلط هذه الدراسة الضوء على الآراء التربوية لكارل تشيرني " "Czerny (1791-1857)، الذي قدّم ما يقارب من ألف مؤلّفة موسيقية، كما أن إنجازاته في مجال التعليم تعتبر أساسًا متينًا لتعليم المبتدئين ومساعدًا للعازفين المهرة فيما إذا رغبوا بتدريس الآلة. وتهدف الدراسة إلى رصد الآراء التربوية لكارل تشيرني انطلاقا من وجهة نظر تحليلية، بالإضافة إلى تسليط الضوء على المبادئ والأساليب التي وضعها تشيرني قيد اهتمامه والتي قدّمها على أنها من الممكن أن تساعد كل من الطالب والمعلّم في الوصول إلى هدفهما بأقصر وقت وأقل جهد ولهذا تسمح الدراسة بتقديم أفكار لنظرية ومنهجية تعليم الموسيقى بشكل عام وتعليم العزف على آلة البيانو بشكل خاص. وقد رصد الباحثون أهم المبادئ التربوية التي وضعها كارل تشيرني والتي رأى فيها أساسًا لعملية تعلّم العزف على الآلة، كما استخلصت الدراسة في نهايتها إلى توضيح النظام المحدد الذي اتبعه تشيرني أثناء تدريسه لطلبته على آلة البيانو.
Category
Journal articles