Document
درجة اكتساب طلبة الصف العاشر الأساسي للمفاهيم الفقهية المتضمنة في محتوى كتب التربية الإسلامية للحلقة الثانية من التعليم الأساسي
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the Degree of acquiring jurisprudence concepts in Islamic education text books, by the 10th graders of basic education. 2nd cycle. The study sample consisted of (300) male and female students in AL-Dhahira region. To achieve the aims of the study the researcher analysed the content of cycle 2 books to find out the jurisprudence concepts. To ensure the reliability of the analysis another analyst analyzed samples of books. The copra method of equation was used to find out the degree of agreement. The degree of agreement was 84%. Moreover, the researcher designed an achievement test, consisted of 45 multiple choice question to measure the degree of the acquisition of jurisprudence concepts among grade 10 basic education students. The validity of the test was ensured by a group of arbitrators . Regarding reliability, the test was ensured by applying the test to other students whom were not included in the sample of the study. The study resulted in some important points which were: 1- While, Jurisprudence concepts got the higher proportion among other aspects of the study which was 75%, personal status concepts got 5% which was the lowest among other aspects.. 2-The degree of students' acquisition for jurisprudence concepts was low. The proportion of the acquisition was 59% which was a little bit lower than required. 3-There were significant statistical differences at the level (a = 0.05) in the degree of the of the jurisprudence concepts between males and females in favour of females. In the light of the results of the study, the researcher recommended the followings1: There is a need to create balance when dealing with every single concept, so that a concept would not be taught in a particular grade and ignored in another grade. 2-The curriculum developers should enrich the curriculum so that the teacher is able to deal with these concepts intensively. Besides, it is necessary to increase the number of Islamic lessons.3 Providing the learning resources centers in the school with the appropriate teaching materials to facilitate and enhance the teaching process
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة درجة اكتساب طلبة الصف العاشر الأساسي للمفاهيم الفقهية . المتضمنة في محتوى كتب التربية الإسلامية في الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، حيث تكونت . عينة الدراسة من (۳۰۰) طالب وطالبة بمنطقة الظاهرة. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث : بتحليل كتب الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، لاستخراج المفاهيم الفقهية المتضمنة في هذه الكتب، وتؤكد من ثبات التحليل بقيام محلل آخر بتحليل عينة من الكتب، واستخدمت معادلة كوبر المعرفة درجة الاتفاق بين المحليلين، حيث بلغت نسبة الاتفاق (85%). بعدها أعد الباحث اختبارا تحصيليا - من نوع الاختيار من متعدد - لقياس درجة اكتساب طلبة الصف العاشر الأساسي للمفاهيم الفقهية، وتكون الاختبار من (45) سؤالا. وقد تم التأكد من صدق الاختبار بعرضه على . مجموعة من المحكمين، كما تم التأكد من ثباته بتطبيقه على مجموعة من الطلبة من خارج نطاق الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: : حصول محور فقه العبادات على نسبة مئوية بلغت (۷۰%) وهي أعلى نسبة في جميع المحاور، بينما حصل محور فقه الأحوال الشخصية على نسبة مئوية بلغت (% 5) وهي أدني نسبة من بين جميع المحاور. : أن درجة اكتساب الطلبة المفاهيم الفقهية جاءت بدرجة متدنية حيث بلغت نسبة الاكتساب (58%) وهي أقل بقليل من المستوى المقبول تربويا. : وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (a = ۰٫۰۵) في درجة اكتساب المفاهيم الفقهية بين كل من الذكور والإناث ولصالح الإناث. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بالآتي:
• ضرورة إجراء توازن في معالجة المفهوم الواحد في كل صف دراسي. بحيث لا يبرز مفهوم في صف بعينه ويغيب في بقية الصفوف. . • إثراء المحتوى الدراسي من قبل واضعي المناهج؛ ليتسنى للمعلم معالجة هذه المفاهيم معالجة واسعة، وكذلك زيادة نصاب الحصص المخصصة لمادة التربية الإسلامية. . توفير الوسائل التعليمية الكفيلة بتوضيح هذه المفاهيم، وتبسيطها، وتزويد مركز مصادر التعلم بها.
• ضرورة إجراء توازن في معالجة المفهوم الواحد في كل صف دراسي. بحيث لا يبرز مفهوم في صف بعينه ويغيب في بقية الصفوف. . • إثراء المحتوى الدراسي من قبل واضعي المناهج؛ ليتسنى للمعلم معالجة هذه المفاهيم معالجة واسعة، وكذلك زيادة نصاب الحصص المخصصة لمادة التربية الإسلامية. . توفير الوسائل التعليمية الكفيلة بتوضيح هذه المفاهيم، وتبسيطها، وتزويد مركز مصادر التعلم بها.
Category
Theses and Dissertations