Document

درجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.

Identifier
الغافرية, بدرية بنت ناصر بن سعيد (2018). درجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار، عمان).
Other titles
Degree of Commitment of Basic Education Schools Teachers (5-9) to Professional Ethics in North Batinah Governorate in The Sultanate of Oman
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify commitment degree of basic education schools (5-9) teachers to education proffessional ethics in Batinah north governorate in the Sultanate of Oman. To achieve this, the researcher used the descriptive method, and collected the data from the sample using a questionnaire consisting of 60 items with 6 categories of teaching ethics: Teacher ethics with his profession, Teacher ethics with his administrators, Teacher ethics with his students, Teacher ethics with his colleagues, Teacher ethics with the community and parents, and Teacher ethics with his specialization. The population of the study consisted of all headmasters and senior teachers in Batinah north in basic education schools (5-9) which amounted of 502 individuals. The sample of the study included (256) individuals which represented 50% of the population. The study sample was chosen using convenience sampling which is one type of non_probablity sampling. xiv The study revealed a number of results. Firstly, the study sample who are showed that basic education schools (5-9) teachers were committed to the ethics of the teaching profession with a high overall mean value (4.23) in all of the questionnaires categories. Secondly, regarding the effect of the study variables, which are gender, job title, qualification and work experience, to the degree of commitment of basic education school (5-9) teachers are as followed: - There are statistically significant differences at level (≤0.05) in the study sample responses in terms of gender in three categories: teacher ethics with his profession, teacher ethics with his colleagues and teacher ethics with his specialization in favor of female participants. - There are no statistically significant differences at level ( ≤0.05) in the study sample responses according to the job title as headmistress or senior teacher in each category as well as in the overall mean score of all categories. - There are no statistically significant differences at level ( ≤0.05) in the study sample responses according to the work experience in all of the questionnaires categories. In the light of the results of this study and the subsequent discussions and interpretations, a number of recommendations are highlighted that could raise the commitment of basic education schools (5-9) teachers to teaching ethics in Batinah north governorate in the Sultanate of Oman. They are as followed: - To work hard to complete the national framework for education in the Sultanate which includes the charter of the teaching ethics and professional licenses for teachers. - to introduce courses on the teaching ethics in the curricula of education colleges. - to provide financial promotion and improve the social status of the teachers, which could contribute to improve their profession ethics.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5 - 9 ) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وقامت بجمع البيانات من أفراد العينة مستخدمة استبانة مكونة من 60 فقرة لتضمن أخلاقيات المعلم في 6 محاور وهي: أخلاقيات المعلم مع مهنته، وأخلاقيات المعلم مع مسؤولية، وأخلاقيات المعلم مع طلابه، وأخلاقيات المعلم مع زملائه، وأخلاقيات المعلم مع المجتمع وأولياء الأمور، وأخلاقيات المعلم مع مادة تخصصه. وقد بلغت عينة الدراسة (256) فردا أي بنسبة 50% من المجتمع الكلي للدراسة تم اختيار عينة لا احتمالية بالطريقة الملائمة. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج حيث جاء تقدير أفراد العينة لدرجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان بدرجة عالية و بمتوسط حسابي عام بلغ ( 4.23) في جميع محاور الاستبانة. أما بالنسبة للفروق في متغيرات الدراسة على تقدير أفراد عينة الدراسة لدرجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباهلية بسلطنة عمان فقد جاءت كالأتي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(α≤0.05) في تقدير أفراد عينة الدراسة لدرجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، تعزي لمتغير النوع في محور أخلاقيات المعلم مع مهنته، ومحور أخلاقيات المعلم مع مسؤوليه، ومحور أخلاقيات المعلم مع زملائه، ومحور أخلاقيات المعلم مع مادة تخصصه، وكذلك في المتوسط العام للمحاور، وهذا الفرق لصالح الإناث. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( α≤0.05) في تقدير أفراد عينة الدراسة لدرجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، تعزي لمتغير المسمى الوظيفي في كافة المحاور، إذ تتشابه تقديرات العينة وفق متغير المسمى الوظيفي: مدير مدرسة ومعلم أول. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α≤0.05) في تقدير أفراد عينة الدراسة لدرجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان، تعزي لمتغير الخبرة الوظيفية في جميع المحاور. وفي ضوء ما أظهرته نتائج هذه الدراسة، وما أعقبها من مناقشات وتفسيرات، توصلت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات التي تطمح إلى رفع درجة التزام معلمي مدارس التعليم الأساسي للصفوف (5-9) بأخلاقيات مهنة التعليم في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان كان أبرزها :العمل الجاد على الانتهاء من إعداد الإطار الوطني للتعليم في السلطنة والذي يتضمن ميثاق أخلاقيات مهنة التعليم، والتراخيص المهنية للمعلم، وطرح مساقات خاصة بأخلاقيات مهنة التعليم في المناهج الخاصة بكليات التربية، وتوفير الحوافز المادية، وتحسين المكانة الاجتماعية للمعلمين والتي تسهم في تحسين أخلاقيات المهنة لديهم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
الجابري, موسى.
معهد الإدارة العامة
2015