Document
درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية ومستوى أداء طلبتهم فيها.
Identifier
الكيومية, بدرية بنت يعقوب بن أحمد (2019). درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية ومستوى أداء طلبتهم فيها (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار, عمان).
Other titles
Mathematics Representation Degree of Seventh Grade Teachers using mathematical Representation in solving algebraic verbal Problems and their students' performance
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the degree use of seventh
grade teachers of the mathematical representations in solving the
verbal algebraic problems and the level performance of their
students.
To achieve the objectives of the study , the researcher used
descriptive analysis, as well as used two tools : questionnaire – the
degree using of the teachers' seventh grade the mathematical
representations in solving the verbal problems , it consists of 23
paragraphs and a test tool to measure the performance of seventh
grade students in mathematical representations for algebraic
problems. It consists of 15 questions. The validity related to contents
of the two tools were measured by presenting it to panel of
competent arbiters. The reliability of the tools was calculated by
using Cronbach's Alpha Formula, and it revealed the reliability
coefficient of mathematical representation (0.87) while the reliability
coefficient of the test tool was (0.78) Sample of the study was
consists of 50 teachers ( male and female) and 338 students ( male
and female ) from different schools in States of AL-Suwaiq and AL Khaboura .
The findings of the study showed that the degree of use of
seventh grade teachers for mathematical representations :
Symbolic, verbal , visual , tables, cognitive maps , mental maps ,
and physical ) in solving algebraic verbal problems it is estimated
average, and the overall level of students' performance in testing
mathematical representations of algebraic verbal problems was
rated low. In addition. Also, it was found that there are variables in
the degree as the teachers' of seventh grade use of mathematical
representation in solving algebraic verbal problems due to the
gender variable and it was for the benefit of females.
Based on the findings , the study recommended to concentrate
training programs to serve the learning by supporting and
XI
encouraging teachers to employ mathematical representations in
solving algebraic verbal problems.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة استخدام معلم الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية ومستوى أداء طلبتهم فيها، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتم استخدام أداتين وهما: استبانة درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية، وتكونت من 23 فقرة، وأداة اختبار لقياس مستوى أداء طلبة الصف السابع في التمثيلات الرياضية للمسائل اللفظية الجبرية، وتكونت من 15 سؤال، وتم قياس صدق المحتوى للأدائين وذلك بعرضهما على مجموعة محكمين من ذوي الاختصاص، كما تم حساب ثبات الأدوات باستخدام معادلة ألفا لكرونباخ، وظهر معامل ثبات استبانة التمثيلات الرياضية (0.87)، وبلغ معامل ثبات أداة الأختيار (0.78)، وتكونت عينة الدراسة من 50 معلما ومعلمة و 338 طالبا وطالبة من مدارس ولايتي السويق والخابورة وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية (الرمزي و اللفظي والمرئي والجداول والخرائط المعرفية والمخططات الذهنية والمحسوسات) في حل المسائل اللفظية الجبرية جاء بتقدير متوسط، وأن المستوى العام لأداء الطلبة في اختيار التمثيلات الرياضية للمسائل اللفظية الجبرية جاء بتقدير منخفض، وكذلك تبين وجود فروق في درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية عزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث، واستنادا إلى النتائج أوصت الدراسة بتركيز برامج إعداد المعلمين الخدمة التعلم ذو المعنى من خلال مساندة المعلم وتشجيعه لتوظيف التمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية.
Category
Theses and Dissertations