Document

درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية ومستوى أداء طلبتهم فيها.

Identifier
الكيومية, بدرية بنت يعقوب بن أحمد (2019). درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية ومستوى أداء طلبتهم فيها (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار, عمان).
Other titles
Mathematics Representation Degree of Seventh Grade Teachers using mathematical Representation in solving algebraic verbal Problems and their students' performance
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the degree use of seventh grade teachers of the mathematical representations in solving the verbal algebraic problems and the level performance of their students. To achieve the objectives of the study , the researcher used descriptive analysis, as well as used two tools : questionnaire – the degree using of the teachers' seventh grade the mathematical representations in solving the verbal problems , it consists of 23 paragraphs and a test tool to measure the performance of seventh grade students in mathematical representations for algebraic problems. It consists of 15 questions. The validity related to contents of the two tools were measured by presenting it to panel of competent arbiters. The reliability of the tools was calculated by using Cronbach's Alpha Formula, and it revealed the reliability coefficient of mathematical representation (0.87) while the reliability coefficient of the test tool was (0.78) Sample of the study was consists of 50 teachers ( male and female) and 338 students ( male and female ) from different schools in States of AL-Suwaiq and AL Khaboura . The findings of the study showed that the degree of use of seventh grade teachers for mathematical representations : Symbolic, verbal , visual , tables, cognitive maps , mental maps , and physical ) in solving algebraic verbal problems it is estimated average, and the overall level of students' performance in testing mathematical representations of algebraic verbal problems was rated low. In addition. Also, it was found that there are variables in the degree as the teachers' of seventh grade use of mathematical representation in solving algebraic verbal problems due to the gender variable and it was for the benefit of females. Based on the findings , the study recommended to concentrate training programs to serve the learning by supporting and XI encouraging teachers to employ mathematical representations in solving algebraic verbal problems.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة استخدام معلم الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية ومستوى أداء طلبتهم فيها، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتم استخدام أداتين وهما: استبانة درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية، وتكونت من 23 فقرة، وأداة اختبار لقياس مستوى أداء طلبة الصف السابع في التمثيلات الرياضية للمسائل اللفظية الجبرية، وتكونت من 15 سؤال، وتم قياس صدق المحتوى للأدائين وذلك بعرضهما على مجموعة محكمين من ذوي الاختصاص، كما تم حساب ثبات الأدوات باستخدام معادلة ألفا لكرونباخ، وظهر معامل ثبات استبانة التمثيلات الرياضية (0.87)، وبلغ معامل ثبات أداة الأختيار (0.78)، وتكونت عينة الدراسة من 50 معلما ومعلمة و 338 طالبا وطالبة من مدارس ولايتي السويق والخابورة وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية (الرمزي و اللفظي والمرئي والجداول والخرائط المعرفية والمخططات الذهنية والمحسوسات) في حل المسائل اللفظية الجبرية جاء بتقدير متوسط، وأن المستوى العام لأداء الطلبة في اختيار التمثيلات الرياضية للمسائل اللفظية الجبرية جاء بتقدير منخفض، وكذلك تبين وجود فروق في درجة استخدام معلمو الصف السابع للتمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية عزي لمتغير الجنس ولصالح الإناث، واستنادا إلى النتائج أوصت الدراسة بتركيز برامج إعداد المعلمين الخدمة التعلم ذو المعنى من خلال مساندة المعلم وتشجيعه لتوظيف التمثيلات الرياضية في حل المسائل اللفظية الجبرية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
8
0
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Journal articles
5
0
العمري، فراس إسماعيل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01