Document
درجة استخدام معلمي الرياضيات للحاسوب كوسيلة تعليمية في تدريس المادة ومعوقات استخدامه من وجهة نظرهم ونظر مشرفيهم بمحافظة جنوب الباطنة.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to determire the degree at which mathematics teachers use computers as a teaching method in teaching the material and the obstacles of using it from their point of view and supervisors in the South Batinah Governorate. It relied on the analytical descriptive approach. The sample consisted of (213) teachers and (16) supervisors. The study consisted of (38) elements divided into two categories; (23) elements focused on how extensive mathematics teachers used computers and (15) focused on the obstacles faced when using the computer. The samples were ratified to ensure robustness before being adopted as a basis for the study.
The results of the study revealed that the extent of usage as well as the teachers' assessment of the obstacles were average; i.e. neither the usage was high or low, nor the impact of the obstacles to the usage.
When it comes to the extent of computers use, the study also showed statistically significant differences that males have the higher use irrespective of their position or grade. However, when it comes to the level of obstacles, the results demonstrated that females faced higher obstacles than males with no difference to grade or position.
In light of these results, the researcher recommended the need to provide computer software suitable for the curriculum of sports and included in the curriculum and training teachers on how to use and properly applied and supervised by a competent technician, in addition to the preparation of infrastructure suitable for government schools before the computer in the process of education.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة للكشف عن درجة استخدام معلمي الرياضيات للحاسوب كوسيلة تعليمية في تدريس المادة ومعوقات استخدامه من وجهة نظرهم ونظر مشرفيهم بمحافظة جنوب الباطنة، واعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي، حيث تكونت عينة الدراسة من (213) معلما ومعلمة، (16) مشرفا ومشرفة، ولتحقيق أهدف الدراسة تم إعداد استبانة تكونت من (38) فقرة، موزعة على قسمين: درجة استخدام معلمي الرياضيات للحاسوب وله (23) فقرة، ودرجة معوقات استخدام الحاسوب وله (15) فقرة، وبعد التحقق من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة.
أظهرت نتائج الدراسة أن درجة استخدام معلمي الرياضيات للحاسوب في محافظة جنوب الباطنة جاءت متوسطة، وجاءت تقديرات معلمي الرياضيات ومشرفيهم لدرجة المعوقات التي تواجههم في استخدام الحاسوب في التدريس أيضا بدرجة متوسطة، كما أظهرت نتائج الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في درجة استخدام الحاسوب ولصالح الذكور، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة في درجة الاستخدام، كما كشفت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في درجة معوقات استخدام الحاسوب ولصالح الإناث، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة في درجة معوقات استخدام الحاسوب.
وفي ضوء تلك النتائج أوصى الباحث ضرورة توفير برمجيات محوسبة ملائمة للمناهج الدراسية لمادة الرياضات وتضمينها داخل المنهاج الدراسي وتدريب المعلمين على كيفية استخدامها وتطبيقها بالشكل الصحيح والإشراف عليها من قبل فني مختص بذلك، إضافة إلى تجهيز البنية التحتية المناسبة للمدارس الحكومية قبل توظيف الحاسوب في العملية التعليمية.
أظهرت نتائج الدراسة أن درجة استخدام معلمي الرياضيات للحاسوب في محافظة جنوب الباطنة جاءت متوسطة، وجاءت تقديرات معلمي الرياضيات ومشرفيهم لدرجة المعوقات التي تواجههم في استخدام الحاسوب في التدريس أيضا بدرجة متوسطة، كما أظهرت نتائج الدراسة فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في درجة استخدام الحاسوب ولصالح الذكور، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة في درجة الاستخدام، كما كشفت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي في درجة معوقات استخدام الحاسوب ولصالح الإناث، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الوظيفة في درجة معوقات استخدام الحاسوب.
وفي ضوء تلك النتائج أوصى الباحث ضرورة توفير برمجيات محوسبة ملائمة للمناهج الدراسية لمادة الرياضات وتضمينها داخل المنهاج الدراسي وتدريب المعلمين على كيفية استخدامها وتطبيقها بالشكل الصحيح والإشراف عليها من قبل فني مختص بذلك، إضافة إلى تجهيز البنية التحتية المناسبة للمدارس الحكومية قبل توظيف الحاسوب في العملية التعليمية.
Category
Theses and Dissertations