Document

فاعلية برنامج تدريبي مقترح في الأنماط الرياضية لتنمية التفكير الرياضي لدى معلمات الرياضيات بالحلقة الثانية من التعليم الأساسي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
This research aimed to detect the effectiveness of a proposed training program in mathematical patterns to develop mathematical thinking of female math teachers in second cycle (5-10) basic education schools in Sultanate of Oman. A training program in mathematical patterns was designed to focus on a set of mathematical ideas, knowledge and skills in order to deepen mathematical understanding and development of mathematical thinking. This study used a mathematical thinking test was prepared by the researcher. The validity and reliability of the test has been verified. The research sample was consisted of (27) teachers of the second cycle (5-10) basic education schools in the Directorate General of Education in Governorate of Muscat in Sultanate of Oman. The research was following the design of one experimental group with pre- post tests. The teachers were trained on the program and their pre and post performance was measured by the mathematical thinking test. For testing the research hypothesis data was analyzed by paired samples T-test. The research showed the following results: There is a statistically significant difference at the level of significance (a = 0,05) between the mean scores of teachers in the pre and post application of their grades in the mathematical thinking teșt as a whole in favor of posttest. ☆ There is a statistically significant difference at the level of significance (a = 0,05) between the mean scores of teachers in the pre and post application of their grades in the skills (deduction, induction, intuitive thinking, use of symbols, and logical thinking) separately in favor of posttest. This research concluded with several recommendations according to the research results such as taking advantage of the training program in mathematical patterns in professional development programs for teachers, training teachers on topics related to mathematical thinking, and the ways to gain its skills. Further relevant studies and researchs were suggested to be done.
Arabic abstract
هدف هذا البحث إلى الكشف عن مدى فاعلية برنامج تدريبي مقترح في الأنماط الرياضية التنمية التفكير الرياضي لدى معلمات الرياضيات، من خلال تصميم برنامج تدريبي ركز على مجموعة من الأفكار والمعارف والمهارات في الأنماط الرياضية لتعميق الفهم الرياضي و تنمية التفكير الرياضي، وتحقيقا لهذا الهدف تم تدريب عينة البحث والتي بلغت قوامها (۲۷) معلمة من معلمات الرياضيات في مدارس الحلقة الثانية (۰-۱۰) للتعليم الأساسي، والتابعة للمديرية العامة التربية والتعليم بمحافظة مسقط في سلطنة عمان، وقد تم قياس أداءهن القبلي والبعدي بواسطة اختبار في التفكير الرياضي من إعداد الباحثة، كما تم استخدام اختبار تت" للمجموعات المترابطة الاختبار فرضيات البحث.
وقد توصل البحث للنتائج الآتية: + وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( =۰۵.) بين متوسطي درجات أفراد عينة
البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفكير الرياضي ككل لصالح التطبيق البعدي.
وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة ( =05.) بين متوسطي درجات أفراد عينة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفكير الرياضي لكل مهارة من المهارات الاستنتاج، والاستقراء، والتخمين، والتعبير بالرموز، والتفكير المنطقي) على حدة لصالح التطبيق البعدي.
وفي ضوء النتائج السابقة تمت التوصية بالاستفادة من البرنامج التدريبي في الأنماط الرياضية في برامج الإنماء المهني للمعلمين، وتدريب المعلمين على موضوعات مرتبطة بالتفكير الرياضي وطرائق اكتساب مهاراته، كما اقترح البحث إجراء مجموعة من الدراسات والبحوث في هذا المجال.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
1
0
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008