Document

درجة ممارسة الكفاءات الادارية لأساليب إدارة الأزمات بالمؤسسات التعليمية بمحافظات (مسقط- شمال الباطنة- البريمي) في سلطنة عمان

Language
Arabic
English abstract
Abstract Utilization Degree of Managerial Competencies in crises Management at Educational Institutions in Governorates (Muscat, Al Batinah North &Al Buraimi) in Sultanate of Oman Abdulrahman Mohammed Rafi'a Alawadhi University of Sohar. 2015 This study aimed to identify utilization degree of managerial competencies in crises managements at educational institutions in Sultanate of Oman; whereas The sample of study consisted of directors of directorates, heads of departments and schools principals with number of (219). In order to answer the questions of the study, a questionnaire of (54) articles has been formed and was distributed among crises management methods which are: (Planning, team building, organizing, instructing, Communicating, decision making and assessment). According to the results, managerial competencies at educational institutions in Sultanate of Oman have an intermediate capacity of crises managements skills methods, as the study results showed statistically significant differences at the level of )α≥0.05) due to the methods' effects: Differences were in favor of (males) in (Planning, team building and assessment). On the other hand, the results revealed differences in the styles of decision making in favor of females, except (organizing, instructing and contacting) methods. In addition, the study results indicated no differences among the estimations of the study sample, and the result revealed no statistically significant differences in the study sample's answers. And that is due to experience on all of the crises management methods, except for decision-making method, The differences were in favor of (11 years or more) experience group. Study results also showed that there were no statistically significant differences in the answers of the study sample due to the managerial position in all methods except decision making method in crisis management, the differences were for the directors of directorates and heads of departments. According to the study results. The study recommended the importance of giving the managerial competencies the powers which help them in dealing with crisis. That is because of their high sense of the reality and they are kept fully informed. The need to Re-qualify the managerial competencies through an intensive training program which focuses on crisis management methods before they are assigned to manage departments of educational institutions. In addition to establish crisis management unit in governorates to be responsible for the performance development in crisis management.
Arabic abstract
الملخص
درجة ممارسة الكفاءات الإدارية لأساليب إدارة الأزمات
بالمؤسسات التعليمية بمحافظات
(مسقط- شمال الباطنة- البريمي) في سلطنة عمان

عبدالرحمن بن محمد بن رفيع العوضي

جامعة صحار،2015
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة الكفاءات الإدارية بالمؤسسات التعليمية في سلطنة عمان لأساليب إدارة الأزمات؛ حيث تكونت عينة الدراسة من مديري الدوائر ورؤساء الأقسام ومديري المدارس، وعددهم(219)، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم بناء استبانة اشتملت على(54) فقرة موزعة على سبعة أساليب لإدارة الأزمات هي:(التخطيط، وتشكيل فريق، والتنظيم، والتوجيه، والاتصال، واتخاذ القرار، والتقويم)، وتشير النتائج إلى أن الكفاءات الإدارية بالمؤسسات التعليمية في سلطنة عمان يوجد لديهم قدر متوسط من مهارات أساليب إدارة الأزمات، كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة(α≥0.05) تعـــزى لأثــر النـــوع فــي أساليب:(التخطيط، وتشكيل فريق، والتقويم)، وكانت الفروق لصالح فئة(الذكور)، كما أظهرت النتائج وجود فروق في أسلوب اتخاذ القرار وذلك لصالح(الإناث)، باستثناء أساليب(التنظيم، والتوجيه، والاتصال)، وبينت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لأثر الخبرة في جميع الأساليب، باستثناء أسلوب اتخاذ القرار كانت الفروق لصالح من هم خبرتهم(11) سنة فأكثر، كما أظهرت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لأثر المسمى الوظيفي في جميع الأساليب، باستثناء أسلوب اتخاذ القرار لإدارة الأزمات كانت الفروق لصالح فئة مديري الدوائر ورؤساء الأقسام، وعلى ضوء نتائج الدراسة أوصت الدراسة على أهمية إعطاء الكفاءات الإدارية الصلاحيات التي تساعدهم على التعامل مع الأزمات وذلك لأنهم أكثر إحساساً بالواقع ومجريات الأمور، وضرورة تأهيل الكفاءات الإدارية قبل تكليفهم بإدارات المؤسسات التعليمية من خلال برنامج تدريبي مكثف يركز على أساليب إدارة الأزمات، بالإضافة إلى العمل على إنشاء وحدة لإدارة الازمات في المحافظات وتكون مسؤوليتها تطوير الأداء في إدارة الأزمات.
Category
Theses and Dissertations