Document

درجة تضمين كتب الدّراسات الاجتماعيّة للصّفوف (5-10) بسلطنة عمان لأبعاد التّربية الوقائيّة من الكوارث الطبيعيّة.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the inclusion degree of Preventive Education from Natural Disaster in the Sultanate of Oman's Social Studies Textbooks (5-10). . Data was gathered by using an analysis card including (12) subjects distributed into four dimensions namely: geological, biological, climate and cosmic dimensions. The study sample included all (11) social studies textbooks from grades (5 to 10). The reliability of analysis was examined and it was (98%). The results of the study showed that social studies textbooks included the dimensions of Preventive Education from the natural disasters. However, there were variances in the percentage of the inclusion, climate dimension had highest percentage of inclusion (%52.4), followed by geological dimension with an implication percentage of (%39.4), then Biological dimension with an implication percentage of % 4.41). Finally the cosmic dimension with an implication percentage of % 3.74). The results also revealed variance in inclusion degrees of these dimensions across the grades. The results showed that grade ten obtains the highest percentage of inclusion with % 52), then grade six with a % 28.53), while inclusion in grade five, eight and nine is convergent as following (% 5.64), (% 5. 53), (% 5.17). The results showed that the lowest percentage of inclusion was in grade seven (% 3.53). This study recommended the need to include the dimensions of the from the natural disasters in social studies textbooks in an integrated manner in terms of concept, reasons, results and prevention methods.
Arabic abstract
هدفت الدراسة التعرف على درجة تضمين كتب الدراسات الاجتماعية للصفوف (۰-۱۰) سلطنة عمان لأبعاد التربية الوقائية من الكوارث الطبيعية ، ومن أجل ذلك قام الباحث ببناء بطاقة تحليل حكمت من قبل مختصين في الحقل التربوي، وتكونت من (۱۲) موضوعا و توزعت على أربعة أبعاد هي: البعد الجيولوجي، والبعد البيولوجي، والبعد المناخي، وأخيرا البعد الكوني، وتكونت عينة الدراسة من كتب الدراسات الاجتماعية المقررة على طلاب هذه الصفوف، ويبلغ عددها (۱۱) كتابا وتم التأكد من ثبات التحليل حيث بلغت نسبة الاتفاق بين المحللين (۹۸%). وأظهرت نتائج الدراسة أن كتب الدراسات الاجتماعية قد تضمنت أبعاد التربية الوقائية من الكوارث الطبيعية وبنسب متفاوتة، حيث جاء البعد المناخي في الترتيب الأول بنسبة تضمین بلغت (۵۲ , ۶ %)، وتلاه البعد الجيولوجي في المرتبة الثانية بنسبة (۳۹٫4%)، ثم البعد البيولوجي بنسبة ( 4 , 41 %)، وأخيرا البعد الكوني بنسبة (۳٫۷۶%). كما أظهرت النتائج وجود تفاوت في نسب تضمين هذه الأبعاد على الصفوف الدراسية، وقد عكس هذا التفاوت نوعا من التكامل الرأسي من حيث كمية المحتوى فقد حصل الصف العاشر على أعلى نسبة حيث بلغت نسبة التضمين (۰۲%) يليه الصف السادس بنسبة ( % ۲۸ , ۰۳ )، بينما جاءت نسبة التضمين في الصفوف الخامس والثامن والتاسع متقاربة علي التوالي ( 5 , 64 %) و (۰٫۰۳%) و ( ۰٫۱۷%)، كما أظهرت النتائج أن أقل الصفوف تضمينا كان الصف السابع حيث بلغت نسبة التضمين( ۳٫۰۳%). و توصلت الدراسة إلى وجود تفاوت في تناول الموضوعات المتعلقة بكل بعد من حيث الأسباب والنتائج وطرق الوقاية.
وقد أوصت الدراسة بالحاجة إلى معالجة تناول أبعاد التربية الوقائية من الكوارث الطبيعية بصورة متكاملة نظرا لاقتصار تناول هذه الأبعاد على بعض الجوانب مع إغفال الجوانب الأخرى أو عرضها بشكل مختصر بما لا يمكن المتعلم من فهمها الفهم الجيد.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
1
0
مرشد, عارف عادل.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-08
Theses and Dissertations
1
0
الغريبية, فاطمة بنت سعيد بن خميس.
جامعة السلطان قابوس.
2018