Document

درجة توفر الممارسات الداعمة للقيادة الأخلاقية لمديري المدارس بسلطنة عمان كما تحددها معايير مجلس القيادة التربوية الأمريكي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to investigate the availability degree of the supportive practices for ethical leadership with male and female principals in pre basic education in Oman as defined by the Educational Leadership Constituent Council ELCC and through the perspectives of the sample of the study. Moreover, the study aims at finding out whether there is statistically significant differences among the sample in their evaluation to the degree of these practices attributed to class variables. To achieve the aims of the study, designed four questionnaires covered (500) persons of educational supervisors, teachers, students and their parents in South of Batina governate. Each questionnaire contains six-dimensions represented the supportive practices for the ethical leadership which are: (truthfulness, integrity, transparency, justice, confidence, respecting diversity, respecting values of democracy). The study has found outstanding results as: - The availability degree of the supportive practices for ethical leadership with male and female principals of pre basic education in Oman as defined by the Educational Leadership Constituent Council ELCC was very high from the perspective of the supervisors and teachers, but it was moderate from the perspective of students and their parents. There are statistically significant differences at (a=0.05) in the availability of supportive practices for ethical leadership between teachers and supervisors and their parents in favor to teachers in dimension two "transparency", dimension three "justice", dimension four "confidence", dimension five "respecting diversity", and dimension six "respecting values of democracy", and in the instrument as all. In the light of these results the study come up with a set of suggestive procedures to develop the supportive practices based on the dimensions of the study.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة توفر الممارسات الداعمة للقيادة الأخلاقية لدى مديري ومديرات مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان كما تحددها معايير مجلس القيادة التربوية الأمريكي (ELCC) من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة، كما هدفت إلى معرفة ما إذا ما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد عينة الدراسة في تقديراتهم لدرجة توفر تلك الممارسات تعزي لمتغير الفئة.
ولتحقيق أهداف الدراسة صمم الباحث أربع استبانات استهدف من خلالها عدد (۵۰۰) من المشرفين التربويين، والمعلمين، والطلبة، وأولياء أمورهم، بمحافظة جنوب الباطنة، اشتملت كل واحدة منها على ستة محاور تمثل الممارسات الداعمة للقيادة الأخلاقية وهي: (الأمانة والنزاهة، الشفافية، العدالة والمساواة، الثقة، احترام التنوع، احترام قيم الديمقراطية).
وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: - أن درجة توفر الممارسات الداعمة للقيادة الأخلاقية لدى مديري ومديرات مدارس التعليم ما بعد الأساسي بسلطنة عمان كما تحددها معايير مجلس القيادة التربوية الأمريكي (ELCC) جاءت بدرجة كبيرة من وجهة نظر المشرفين والمعلمين، بينما جاءت متوسطة من وجهة نظر الطلبة وأولياء أمورهم. - وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة ( 0 . 05 =o) في درجة توفر الممارسات الداعمة القيادة الأخلاقية بين المعلمين وكلا من المشرفين والطلبة وأولياء أمورهم لصالح المعلمين في المحور الثاني: "الشفافية"، والمحور الثالث: "العدالة والمساواة"، والمحور الرابع: "الثقة" والمحور الخامس: " احترام التنوع"، والمحور السادس: احترام قيم الديمقراطية"، وفي الأداة ككل.
وفي ضوء النتائج خرجت الدراسة بمجموعة من الإجراءات المقترحة لتطوير الممارسات الداعمة للقيادة الأخلاقية وفقا لمحاور الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
الحرملية، أمل بنت عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-04-01
Journal articles
4
1
الجسار، سلوى عبدالله.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
0
0
السالمي, عبد الرحمن.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2020
Journal articles
0
0
المكاوي, عادل محمد.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2011