Document
دور إدارة المعرفة في تنمية ا لمهارات الإدارية لدى العاملين بالمديريات العامة للتربية والتعليم بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
The current study aims to identify the role of knowledge management in the
development of administrative skills of the staff in the Directorate General of
Education in the Sultanate of Oman (D.G.E). It also aims to know the
characteristics of people in charge of knowledge management, identify the main
problems that face the knowledge management and unveil the influence of
variables, qualification as well as work experience of study samples on the role of
knowledge management .
The study is based on the descriptive method as a reliable questionnaire was
conducted on 100 persons chosen at random as study samples. In addition, I used
the following statistical methods:-
- Mean value
- Standard Deviation
- Alpha- Chropach`s Calculation of the Reliability of the Tool ,Test (t-test)
- And Analysis of variance
The study has showed the following results:-
- The role knowledge management in the development of administrative skills
among the staff of the D.G.E is quite obvious all through the study
- The characteristics of people in charge of knowledge management is
significantly clear.
- The difficulties that face the knowledge management in developing of
administrative skills are outstanding according to the study samples.
- There are no statistically significant differences in the role of knowledge
management in developing the administrative skills of the study samples due
to variables, qualification and work experience.
- Upon the results of study recommendations were proposed.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية لدى العاملين بمديريات التربية والتعليم بسلطنة عمان ومعرفة مواصفات القائمين على إدارة المعرفة والوقوف على أهم الصعوبات التي تواجه إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية إضافة إلى الكشف عن أثر متغيرات النوع، والمؤهل العلمي، والخبرة الوظيفية لأفراد عينة الدراسة في دور إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، و تم استخدام الاستبانة كأداة للدراسة بعد التحقق من صدقها وثباتها على عينة تم اختيارها عشوائيا من (100) فرد، كما تم استخدام الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ومعامل (ألفاکرونباخ) لحساب معامل الثبات لأداة واختبار ( T - Test وتحليل التباين الأحادي، واظهرت الدراسة النتائج التالية: أن دور إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية لدى العاملين بمديريات التربية والتعليم جاء بدرجة كبيرة جدا في جميع محاور الدراسة، كما جاءت مواصفات القائمين على إدارة المعرفة بدرجة كبيرة، والصعوبات التي تواجه إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية بدرجة كبيرة من وجهة نظر افراد العينة، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في دور إدارة المعرفة في تنمية المهارات الإدارية لدى أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير النوع، والمؤهل، والخبرة الوظيفية. وقد خرجت الدراسة بجملة من التوصيات والبحوث المقترحة.
Category
Theses and Dissertations