Document
دور الإدارة الإلكترونية في تحسين مستوى جودة الخدمات دراسة تطبيقية في شركة كهرباء مزون ش.م.ع.م.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Role of Electronic -Management in Improving the Quality of Services : (case Study at Evidence from Mazoon Company S.A.O.C).
Country
عمان.
City
إبراء
Publisher
جامعة الشرقية
Gregorian
2022
Language
Arabic
Subject
Subject (Name)
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The administrative field has witnessed a great change in the concept of public administration, and work is directed towards the method of providing services, the center of which is based on the application of the principles of quality and excellence, and in which it relies to a large extent on modern technologies of communication and information technology, especially since modern administrative logic assumes that the survival of organizations is not yet limited to Achieving performance only, but the extent of its ability to achieve excellence at the level of that performance, and more than that, applying it and maintaining its sustainability. From here, contemporary organizations are forced to adopt modern administrative patterns and methods that enable them to adapt to these new data, as electronic management emerges as an effective approach and integrated to achieve this. Therefore, this study sheds light on the role that electronic management plays as a basic determinant in achieving excellence in the performance of public administrative organizations by identifying quantitative indicators by which influence levels are determined and measured, including the level of their success in reaching their goal. Keywords: electronic management, performance excellence, public administration.
Arabic abstract
لقد شهد الحقل الإداري تغيرا كبيرا في مفهوم الإدارة العامة، وعملا موجها نحو أسلوب تقديم الخدمات يرتكز محوره على تطبيق مبادئ الجودة والتميز، ويعتمد فيه بدرجة كبيرة على التقنيات الحديثة للاتصال وتكنولوجيا المعلومات، خاصة أن المنطق الإداري الحديث أصبح يفترض أن بقاء المنظمات لم يعد يقتصر على تحقيق الأداء فقط، بل بمدى قدرتها على تحقيق التميز على مستوى ذلك الأداء والأكثر من ذلك تطبيقه والحفاظ على استدامته، من هنا تصبح المنظمات المعاصرة مجبرة على تبني أنماط وأساليب إدارية حديثة تمكنها من التكيف مع هذه المعطيات الجديدة، حيث تبرز الإدارة الالكترونية كمدخل فعال ومتكامل لتحقيق ذلك. لذا جاءت هذه الدراسة مسلطة الضوء على الدور الذي تلعبه الإدارة الالكترونية كمحدد أساسي في تحقيق تميز أداء المنظمات الإدارية العامة من خلال تحديد المؤشرات الكمية التي يتم بموجبها تحديد وقياس مستويات التأثير ومنه مستوى نجاحها في الوصول إلى هدفه.
الكلمات المفتاحية: الإدارة الالكترونية، تميز الأداء، الإدارة العامة.
الكلمات المفتاحية: الإدارة الالكترونية، تميز الأداء، الإدارة العامة.
Category
Theses and Dissertations