Document
دور اللعب في تحسين المهارات الأكاديمية والاجتماعية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلمات التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في سلطنة عمان.
Other titles
Role of Play in Improving Academic and Social Skills for Pupils with Learning Disabilities from the Viewpoints of Female Teachers for Pupils with Learning Disabilities in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This descriptive research aimed at identifying the role of p lay
in the improvement of academic and social skills of pupils with
learning disabilities from the perspectives of their female teachers.
The sample included 144 female teachers from different
governorates in the Sultanate of Oman, who responded to the
study tool. The research tool involved 34 items that were
distributed on the two axes of academic and social skills. The
findings revealed that play highly contributed to improving the
academic and social skills of the pupils with learning disabilities
according to the female teachers' estimations. In addition, the
results revealed that there were no statistically significant
differences attributed to the variables; academic qualifications,
specialization, and teaching experience. The study recommended
the necessity to provide support to the female teachers of the
learning disabilities program.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الوصفية إلى الكشف عن دور اللعب في تحسين المهارات الأكاديمية والأجتماعية لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم من وجهة نظر معلماتهم. وتألفت العينة من 144 معلمة من مختلف محافظات سلطنة عُمان استجب ن على أداة الدراسة. تألفت هذه الأداة من 34 فقرة وزعت على محوري المهارات الأكاديمية والأجتماعية، وأشارت النتائج بأن اللعب يسهم بدرجة عالية في تحسين المهارات الأكاديمية والأجتماعية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم وفق تقديرات المعلمات. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغيرات المؤهل العلمي والتخصص والخبرة التدريسية. أوصت الدراسة بضرورة تقديم الدعم لمعلمات برنامج صعوبات التعلم.
Category
Theses and Dissertations