Document
دور المكتبات العامة في تعزيز ركائز المواطنة الرقمية بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study seeks to identify the extent of how information specialist in public libraries are aware of pillars of digital citizenship
represented in three pillars (Respect-Educate-Protect). The study also aims to identifying the nature of activities and services provided by public libraries to promote the digital citizenship in addition to revealing the most important challenges encountered by the public libraries in promoting the digital citizenship. To achieve the study objective, the
researcher has adopted the mixed methods approach, combining the qualitative and quantitative data. The quantitative data have been collected using the questionnaire instrument represented in all workers in public libraries. The study sample was selected from the Grand Mosque Library, the General Knowledge Library, the Children's Library and the Hisn A'Shumookh Library. The number of recovered questionnaires was (32) out of (37) with a percentage (86%). The quantitative data has been collected through making semi-structured interviews with heads of libraries, or their representatives. The study concluded several results, the most important of which are as follows: there is a high level of awareness of digital citizenship among the workers of public libraries in the Sultanate of Oman with a mean of (2.72). The study has also showed that the pillar of digital
behavior commitment has the highest degree of awareness among workers in public libraries, while the pillars of rights and digital responsibilities have the least degree of awareness among workers in public libraries. The study results have also indicated the weak role played by public libraries in promoting the pillars of digital citizenship, despite the high level of awareness of these pillars among those workers in these libraries. Furthermore, the study results have revealed
a number of challenges limiting the promotion of the digital citizenship pillars among the beneficiaries and their workers. These challenges are low budget, lack of qualified human, and technical/administrative challenges.
The study presented a set of recommendations based on its results. The main recommendation is to develop a unified national plan to to teach digital citizenship in schools and universities across thw country. This will br achieved through intrgratiing the princiole of digital citizenship in the curricula for all levels. Along with Activating the role of public libraries in raising awareness of digital citizenship in the community which can be achived through a number of workshops and lectures provided by information specialists and supported by those specialists interested in digital citizenship.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى وعي العاملين في المكتبات العامة بركائز المواطنة الرقمية والتي تتثمل في ثلاثة ركائز: ركائز
الثقافة والتعليم، ركائز الاحترام، وركائز الحماية (Educate - Respect - Protect). كما هدفت أيضا إلى التعرف على طبيعة الأنشطة والخدمات التي تقدمها المكتبات العامة لتعزيز المواطنة الرقمية، فضلا عن الكشف عن أهم التحديات التي تواجها المكتبات العامة عند تعزيز المواطنة الرقمية. اعتمدت الدراسة لتحقيق أهدافها على المنهج المزجي Mixed Methods الذي يجمع بين البيانات الكمية والنوعية. إذ تم جمع البيانات الكمية باستخدام أداة الاستبانة؛ تمثلت في جميع العاملين بالمكتبات العامة عينة الدراسة (مكتبة الجامع الأكبر، مكتبة المعرفة العامة، مكتبة الأطفال، مكتبة حصن الشموخ، وبلغ مجموع الاستبانات المسترجعة (32) استبانة من واقع (37)، بنسبة بلغت (86 %)، في حين تم جمع البيانات النوعية من خلال المقابلة شبه المقننة مع رؤساء المكتبات عبئة الدراسة أو من ينوب عنهم.
توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: وجود مستوى وعي مرتفع بركائز المواطنة الرقمية لدى العاملين في المكتبات العامة في سلطنة عمان بمتوسط حسابي ( 2. 72). كذلك أظهرت الدراسة أن ركيزة الالتزام بالسلوكيات الرقمية الأكثر وعيا بين العاملين في المكتبات العامة، بينما كانت ركيزة الحقوق والمسئوليات الرقمية هي الركيزة الأقل وعا بين العاملين في المكتبات العامة، كما أشارت نتائج الدراسة إلى ضعف الدور الذي تقوم به المكتبات العامة في تعزيز ركائز المواطنة الرقمية على الرغم من ارتفاع الوعي لدى العاملين في هذه المكتبات بتلك الركائز، كما كشفت نتائج الدراسة عن مجموعة من التحديات التي تحد من تعزيز ركائز المواطنة الرقمية لدى المستفيدين والعاملين بها تمثلت في: ضعف الميزانية، وقلة الكادر البشري المؤهل، وتحديات تقنية وفنية وتحديات إدارية.
وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات بناء على ما توصلت إليه من نتائج جاء أهمها؛ وضع خطة وطنية موحدة التعليم المواطنة الرقمية في المدارس والجامعات، من خلال إدراج ركائز المواطنة الرقمية في المناهج في مختلف المراحل الدراسية، وتفعيل دور المكتبات العامة في المجتمع للتوعية بالمواطنة الرقمية من خلال مجموعة من الورش والمحاضرات يقدمها اختصاصيو المعلومات ويسندها المتخصصون التقنيون المهتمون بالمواطنة الرقمية.
الثقافة والتعليم، ركائز الاحترام، وركائز الحماية (Educate - Respect - Protect). كما هدفت أيضا إلى التعرف على طبيعة الأنشطة والخدمات التي تقدمها المكتبات العامة لتعزيز المواطنة الرقمية، فضلا عن الكشف عن أهم التحديات التي تواجها المكتبات العامة عند تعزيز المواطنة الرقمية. اعتمدت الدراسة لتحقيق أهدافها على المنهج المزجي Mixed Methods الذي يجمع بين البيانات الكمية والنوعية. إذ تم جمع البيانات الكمية باستخدام أداة الاستبانة؛ تمثلت في جميع العاملين بالمكتبات العامة عينة الدراسة (مكتبة الجامع الأكبر، مكتبة المعرفة العامة، مكتبة الأطفال، مكتبة حصن الشموخ، وبلغ مجموع الاستبانات المسترجعة (32) استبانة من واقع (37)، بنسبة بلغت (86 %)، في حين تم جمع البيانات النوعية من خلال المقابلة شبه المقننة مع رؤساء المكتبات عبئة الدراسة أو من ينوب عنهم.
توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أبرزها: وجود مستوى وعي مرتفع بركائز المواطنة الرقمية لدى العاملين في المكتبات العامة في سلطنة عمان بمتوسط حسابي ( 2. 72). كذلك أظهرت الدراسة أن ركيزة الالتزام بالسلوكيات الرقمية الأكثر وعيا بين العاملين في المكتبات العامة، بينما كانت ركيزة الحقوق والمسئوليات الرقمية هي الركيزة الأقل وعا بين العاملين في المكتبات العامة، كما أشارت نتائج الدراسة إلى ضعف الدور الذي تقوم به المكتبات العامة في تعزيز ركائز المواطنة الرقمية على الرغم من ارتفاع الوعي لدى العاملين في هذه المكتبات بتلك الركائز، كما كشفت نتائج الدراسة عن مجموعة من التحديات التي تحد من تعزيز ركائز المواطنة الرقمية لدى المستفيدين والعاملين بها تمثلت في: ضعف الميزانية، وقلة الكادر البشري المؤهل، وتحديات تقنية وفنية وتحديات إدارية.
وقد خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات بناء على ما توصلت إليه من نتائج جاء أهمها؛ وضع خطة وطنية موحدة التعليم المواطنة الرقمية في المدارس والجامعات، من خلال إدراج ركائز المواطنة الرقمية في المناهج في مختلف المراحل الدراسية، وتفعيل دور المكتبات العامة في المجتمع للتوعية بالمواطنة الرقمية من خلال مجموعة من الورش والمحاضرات يقدمها اختصاصيو المعلومات ويسندها المتخصصون التقنيون المهتمون بالمواطنة الرقمية.
Category
Theses and Dissertations