Document
دور المشرفين الإداريين في التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims to discover the role of administrative supervisors Developing Professional Development of School Principals in Basic Education Schools in Al- Dhahira Governorate in the Sultanate of Oman, from the view of those principals of basic education school and also to obtain proposals to improve this role . To achieve the aim of this study, the researcher analysed the literary which are related to the administrative supervision, and professional development of school principals, beside field survey to discover the role practiced by the administrator supervisor in professional development of basic education schools principals in Al-Dhahira governorate.
The study contains a list established by the researcher which is component of (64) paragraph distributed in the eight following fields: planning, administrative organizing, guiding, human relations, evaluation, reactive communication administration, professional development, and technical usage,and after extracting the evidence of stability and honestly which is related to these instruments, the study was distributed on sample of(63)basic school principals of males and females in Al-Dhahira governorate in sultanate of Oman, (51) list has been returned, and after tackling the informations statically ,the researcher reached to following results: - Administrators supervisor practice their role in professional development of basic education schools principals in Al-Dhahira governorate in the Sultanate of Oman in an average level.
- There are statistic differentials evidence at the level evidence of (α=0.05) between average samples of males and females in the fields of planning, evaluation, professional development and technical usage for females.
- There are no statistic differential evidence at the level evidence of (α=0.05) in samples of individual study estimations about the role of professional development for basic education schools principals in Al-Dhahira Governorate due to experience variation in all study stages in the light of field study and literary analysis, the study leaded to many proposals to react the role of Administrators supervisors in professional development for school principals in Sultanate of Oman, and also to propose another studies about administrative supervision.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور المشرفين الإداريين في التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان، وذلك من وجهة نظر مديرو هذه المدارس ، والتوصل إلى مقترحات لتطوير هذا الدور .
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم تحليل الأدبيات المتعلقة بالإشراف الإداري، والتنمية المهنية لمديري المدارس، بالإضافة إلى القيام بدراسة ميدانية لكشف الدور الذي يمارسه المشرف الإداري في التنمية المهنية لمديري المدارس بمحافظة الظاهرة، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي كما استخدمت الاستبانة كأداة للدراسة وهي مكونة من ( 64 ) فقرة وزعت على ثماني مجالات وهي: التخطيط، والتنظيم الإداري ، والتوجيه، والعلاقات الإنسانية،
والتقويم، والاتصال الإداري الفعالة والتنمية المهنية للمعلمين، واستخدام التقنيات، وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات الخاصة بالأداة تم توزيعها على عينة مكونة من (۹۳) مدیرا ومديرة من مدارس التعليم الأساسي في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان ، استرد منها ( 51) استبانه، وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الباحثة إلى النتائج الآتية:
- يمارس المشرفون الإداريون دورهم في التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان بدرجة متوسطة.
- هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من الذكور والإناث وذلك في مجالات : التخطيط والتقويم والتنمية المهنية للمعلمين واستخدام التقنيات والدرجة الكلية لصالح الإناث.
وفي ضوء تحليل الأدبيات، ونتائج الدراسة الميدانية، توصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات لتفعيل دور المشرفين الإداريين في التنمية المهنية لمديري المدارس في سلطنة عمان، واقتراح دراسات أخرى حول الإشراف الإداري.
ولتحقيق أهداف الدراسة؛ تم تحليل الأدبيات المتعلقة بالإشراف الإداري، والتنمية المهنية لمديري المدارس، بالإضافة إلى القيام بدراسة ميدانية لكشف الدور الذي يمارسه المشرف الإداري في التنمية المهنية لمديري المدارس بمحافظة الظاهرة، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي كما استخدمت الاستبانة كأداة للدراسة وهي مكونة من ( 64 ) فقرة وزعت على ثماني مجالات وهي: التخطيط، والتنظيم الإداري ، والتوجيه، والعلاقات الإنسانية،
والتقويم، والاتصال الإداري الفعالة والتنمية المهنية للمعلمين، واستخدام التقنيات، وبعد استخراج دلالات الصدق والثبات الخاصة بالأداة تم توزيعها على عينة مكونة من (۹۳) مدیرا ومديرة من مدارس التعليم الأساسي في محافظة الظاهرة بسلطنة عمان ، استرد منها ( 51) استبانه، وبعد معالجة البيانات إحصائيا توصلت الباحثة إلى النتائج الآتية:
- يمارس المشرفون الإداريون دورهم في التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان بدرجة متوسطة.
- هناك فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (۰٫۰۰) بين متوسطات تقديرات عينة الدراسة من الذكور والإناث وذلك في مجالات : التخطيط والتقويم والتنمية المهنية للمعلمين واستخدام التقنيات والدرجة الكلية لصالح الإناث.
وفي ضوء تحليل الأدبيات، ونتائج الدراسة الميدانية، توصلت الدراسة إلى عدد من المقترحات لتفعيل دور المشرفين الإداريين في التنمية المهنية لمديري المدارس في سلطنة عمان، واقتراح دراسات أخرى حول الإشراف الإداري.
Category
Theses and Dissertations