Document
دور فرق التقويم الذاتي في دعم نظام تطوير الأداء المدرسي في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at revealing the role of the self-assessment teams in supporting the system of developing school performance in post-basic education in Al Batinah North Governorate in Sultanate of Oman. The study followed the descriptive approach. The questionnaire was used in collecting data and information. The study was applied to a sample of 220 male and female teachers.
The study found that the role of self-assessment teams in supporting the system of developing school performance in post-basic education in Al Batinah North Governorate in Oman was generally high and was between high and average level for the study areas. The role of the senior teacher (resident supervisor) ranked first with a high level of appreciation. Then the role of male and female teachers came in the second place and at a high level of appreciation. The role of the principal and his/her assistant came in third place with a high level of appreciation as well, while the role of students came in the fourth place with an average level of appreciation. In the fifth and last place the role of parents came with an average level of assessment also. In addition, the results revealed that there were no statistically significant differences at the level of (a < 0.05) in the responses of the study sample of male and female due to the variables of job title and academic qualification. However, the differences were in the sex variable and in favor of females and years of experience in favor of those who have more than 10 years.
The study presented number of recommendations, the most important of these are the following: Paying attention to held professional development programs for members of the self-assessment teams of the schools, whether at the level of the Ministry of Education, its educational directorates or schools, and including members of the community in the self-assessment teams of schools. In addition, to increase the number of parents and students in these teams. Moreover, the interest of school administration in providing opportunities for parents and students to participate actively in self-assessment processes and to make their opinions and proposals respected and appreciated.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن دور فرق التقويم الذاتي في دعم نظام تطوير الأداء المدرسي في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، كما استخدمت الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات وتم تطبيقها على عينة مكونة من (۲۲۰) معلمة ومعلمة وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: أن دور فرق التقويم الذاتي في دعم نظام تطوير الأداء المدرسي في مرحلة التعليم ما بعد الأساسي بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان كان مرتفعة بشكل عام، وكان بين المستوى المرتفع والمتوسط لمجالات الدراسة، وجاء دور المعلم الأول (المشرف المقيم في المرتبة الأولى وبمستوى تقدير مرتفع، ثم جاء مجال دور المعلمين والمعلمات في المرتبة الثانية وبمستوى تقدير مرتفع، وجاء مجال دور مدير المدرسة ومساعده في المرتبة الثالثة وبمستوى تقدير مرتفع أيضأ، بينما جاء في المرتبة الرابعة مجال دور الطلاب وبمستوى تقدير متوسط، وفي المرتبة الخامسة والأخيرة جاء مجال دور أولياء الأمور وبمستوى تقدير متوسط أيضا، كما كشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (a < 0.05) في استجابات عينة الدراسة من المعلمين والمعلمات عزي لمتغيرات المسمى الوظيفي، والمؤهل العلمي، بينما جاءت الفروق في متغير الجنس ولصالح الإناث، وسنوات الخبرة لصالح أكثر من 10 سنوات.
وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات أهمها: الاهتمام يعقد برامج تنمية مهنية لأعضاء فرق التقويم الذاتي للمدارس سواء على مستوى وزارة التربية والتعليم أو المديريات التعليمية التابعة لها أو المدارس، وتضمين أعضاء من المجتمع المحلي في فرق التقويم الذاتي للمدارس، بالإضافة إلى زيادة عدد أعضاء أولياء الأمور والطلبة في هذه الفرق، واهتمام الإدارة المدرسية بإتاحة الفرص لأولياء الأمور والطلبة للمشاركة بفعالية في عمليات التقويم الذاتي وجعل آرائهم ومقترحاتهم موضع احترام وتقدير.
وأوصت الدراسة بعديد من التوصيات أهمها: الاهتمام يعقد برامج تنمية مهنية لأعضاء فرق التقويم الذاتي للمدارس سواء على مستوى وزارة التربية والتعليم أو المديريات التعليمية التابعة لها أو المدارس، وتضمين أعضاء من المجتمع المحلي في فرق التقويم الذاتي للمدارس، بالإضافة إلى زيادة عدد أعضاء أولياء الأمور والطلبة في هذه الفرق، واهتمام الإدارة المدرسية بإتاحة الفرص لأولياء الأمور والطلبة للمشاركة بفعالية في عمليات التقويم الذاتي وجعل آرائهم ومقترحاتهم موضع احترام وتقدير.
Category
Theses and Dissertations