Document

تقويم تقارير الأداء الوصفية في مادة الرياضيات للصف الرابع الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at evaluating the narrative performance reports for the basic fourth grade students in the subject of mathematics for academic year 2010/2011. The study aimed at determining the proportion of the availability of narrative performance reports for the basic fourth grade students, the consistency of teachers' estimates in the narrative performance reports, the degree and the direction of the correlation between teachers' estimates of narrative performance reports and their grades in the achievement test that prepared in the researcher, and the degree and the direction of the correlation between teachers' estimates of narrative performance reports and their grades in the end of the academic year. The sample of the study included a random sample of 559 narrative performance reports for basic fourth grade, divided into three provinces: Muscat, Buraime and South Batinah. The researcher used Two instruments: The first instrument was achievement test in mathematics for basic fourth grade. The validity of the instrument was obtained through (10) referees. The reliability calculated using Cronbach's Alpha coefficient, and the second instrument was a checklist to identify the standers included in the narrative performance reports for basic fourth grade. The validity of it was obtained through (10) referees. The reliability obtained by calculating the percentage agreement between the researcher's analysis and an external analyst's analysis. The results of the study indicated that 1) Lack of a number of important standers in writing narrative performance reports for basic fourth grade such as a description of each criterion-reference. 2)There is consistency in estimates of the parameters in narrative performance reports within one teacher's estimates. 3)There is statistically significant positive correlation between estimates of descriptive performance reports for students and their grades estimated by the parameter at the end of the school year. 4) There is a statistically significant positive correlation between estimates of descriptive performance reports for students and their grades in achievement test prepared by the researcher, According to the results of the study, the researcher set some suggestions and recommendations.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم تقارير الأداء الوصفية في مادة الرياضيات لطلاب الصف الرابع الأساسي للعام الدراسي ۲۰۱۱ / ۲۰۱۰ م، من حيث تحديد نسبة توافر معايير إعداد تقارير الأداء في تقارير الأداء الوصفية في مادة الرياضيات للصف الرابع الأساسي ومدى اتساق تقديرات اتساق المعلمات في تقارير الأداء الوصفية، ودرجة واتجاه العلاقة بين تقديرات تقارير الأداء الوصفية للطلاب ودرجاتهم في الاختبار التحصيلي المعد في الدراسة الحالية، ودرجة واتجاه العلاقة بين تقديرات تقارير الأداء الوصفية للطلاب ودرجاتهم في نهاية العام الدراسي المقدرة من قبل المعلمة تكونت عينة التقارير في الدراسة الحالية من 559 تقريرا من تقارير الأداء لطلاب الصف الرابع الأساسي موزعين على ثلاث محافظات: مسقط والبريمي وجنوب الباطنة. وقد استخدمت الباحثة أداتي قياس، الأولى تمثلت في اختبار تحصيلي في مادة الرياضيات للصف الرابع الأساسي من إعدادها، وتم إيجاد صدق الأداة من خلال عرضها على عشر محكمين، أما ثباتها فتم حسابة باستخدام معامل الفا لكرونباخ، والأداة الثانية تمثلت في استمارة تحليل معايير كتابة تقارير الأداء الوصفية، وتم إيجاد صدق الأداة عن طريق عرضها على عشر محكمين، أما ثباتها فقد تم التأكد منه من خلال حساب نسبة الاتفاق بين الباحثة ومحلل خارجي. وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية .
١- عدم توافر عدد من المعايير المهمة في كتابة تقارير الأداء الوصفية من أهمها وجود وصف لكل مستوى من المستويات المحكية للحكم على الأداء.
۲- رغم وجود اتساق في تقديرات المعلمة الواحدة في تقارير الأداء الوصفية على فترتين إلا أنه لا يمكن تعميم هذه النتيجة على المجتمع كون أكثر من 70% من التباين في تقديرات الطلاب راجعه إلى اختلاف في التقديرات من معلمة إلى أخرى.
٣- وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين تقديرات تقارير الأداء الوصفية للطلاب ودرجاتهم المقدرة من قبل المعلمة في نهاية العام الدراسي.
4- وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين تقديرات تقارير الأداء الوصفية للطلاب ودرجاتهم في الاختبار التحصيلي المعد من قبل الباحثة وبناء على نتائج الدراسة، قدمت الباحثة عددا من المقترحات والتوصيات تأمل أن تسهم في تجويد مستوى تقارير الأداء الوصفية في مادة الرياضيات للصف الرابع الأساسي، كما اقترحت الدراسة إجراء بحوث أخرى من المؤمل أن تعزز هذه النتائج وتثريها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
7
1
‫المبيحسي،, علي بن حمد بن العبد.‬
جامعة السلطان قابوس
2008