Document
The effect of flipped classroom strategy on tenth graders' vocabulary achievement and their motivation towards learning english
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
Subject
English abstract
This quasi-experimental study aimed to investigate the effect of flipped classroom strategy (FCS) on tenth graders' vocabulary achievement and to measure students' motivation towards learning English as a result of using this strategy. This study also sought
to explore the challenges that students face while learning by the FCS. A total of forty-eight students participated in the study: twenty-four students formed the experimental group and were taught via the FCS and twenty-four students were taught the same vocabulary using conventional teaching strategies as a control group. During the intervention, students in the experimental group practiced the core vocabulary using different materials: video clips (fill in vocabulary logs), PDF files and group discussions via a WhatsApp group before carrying out face-to-face activities in the classroom. During the classroom time, the students engaged in activities with the practice materials individually, in pairs and in groups.
As a main tool for the study, the researcher used an achievement test of four questions (20 items) designed and validated to be used as a pre- and post-test. As a pre-test, the achievement test was intended to prove the groups' equivalence. Then, it was used as a post- test to measure any possible differences in Academic achievement between the two groups.
In addition, the researcher used a motivation questionnaire (pre & post) to determine the students' motivation for English language learning for both groups.
The findings indicated that the experimental group outperformed the control group in the vocabulary test and that they had high motivation towards learning English as a result of using the FCS. In addition, the study also pointed out some of the challenges of learning via FCS such as; connectivity issues, technical problems, time, workload and lack of groups' cooperation were the main challenges, whereas availability of devices, lack of language skills and boredom with long PDF readings were considered minor challenges. In light of these findings, implications and recommendations for further research are presented.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة شبه التجريبية إلى بحث أثر استراتيجية الصف المقلوب على تحصيل المفردات لدى طالبات الصف العاشر، كما هدفت إلى قياس دافعية الطالبات نحو تعلم اللغة الإنجليزية كنتيجة لاستخدام هذه الاستراتيجية. بالإضافة إلى ذلك سعت الدراسة إلى الكشف عن التحديات التي تواجه الطلاب أثناء التعلم بالصف المقلوب. تكونت عينة الدراسة من 48 طالبة: 24 طالبة كمجموعة تجريبية تم تدريسها المفردات باستخدام استراتيجية الصف المقلوب، و24 طالبة كمجموعة ضابطة تم تدريسها المفردات نفسها بالطرق التقليدية. وخلال هذه التجربة تعلمت طالبات المجموعة التجريبية المفردات الأساسية عن طريق استخدام بعض المواد التعليمية مثل: مشاهدة مقاطع الفيديو، وقراءة ملفات إلكترونية بصيغة PDF، والنقاش في مجموعة محادثات إلكترونية (WhatsApp) قبل حل الأنشطة داخل الصف. وقد قامت الطالبات بحل بعض الأنشطة الصفية فرديا أو في أزواج أو مجموعات داخل الصف استخدمت الباحثة اختبارا تحصيليا يتكون من أربعة أسئلة (۲۰ مفردة) كأداة رئيسية في الدراسة تم تصميمها وتحكيمها واستخدامها كاختبار قبلي وبعدي. وقد تم استخدام الاختبار القبلي للتحقق من التكافؤ بين المجموعتين بينما استخدم الاختبار البعدي لقياس أي فروق في التحصيل بين المجموعتين. كما استخدمت الباحثة استبانة مقياس الدافعية (قبلية و بعدية لقياس دافعية الطالبات نحو تعلم اللغة الإنجليزية.
أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية كما تفوقت المجموعة نفس في مقياس الدافعية لتعلم اللغة الإنجليزية، والذي يعزى إلى استراتيجية الصف المقلوب. كما خلصت الدراسة إلى الإشارة إلى بعض التحديات التي واجهت طالبات المجموعة التجريبية أثناء التجربة أهمها: مشاكل الاتصال والمشكلات الفنية، الوقت، وضغط الدراسة، وقلة تعاون المجموعات. كما أسفرت النتائج عن وجود بعض المشكلات الثانوية كتوافر الأجهزة، ونقص المهارات اللغوية والملل أثناء قراءة النصوص الطويلة في بعض ملفات ال PDF. وفي ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة إلى بعض التوصيات والمقترحات.
أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية كما تفوقت المجموعة نفس في مقياس الدافعية لتعلم اللغة الإنجليزية، والذي يعزى إلى استراتيجية الصف المقلوب. كما خلصت الدراسة إلى الإشارة إلى بعض التحديات التي واجهت طالبات المجموعة التجريبية أثناء التجربة أهمها: مشاكل الاتصال والمشكلات الفنية، الوقت، وضغط الدراسة، وقلة تعاون المجموعات. كما أسفرت النتائج عن وجود بعض المشكلات الثانوية كتوافر الأجهزة، ونقص المهارات اللغوية والملل أثناء قراءة النصوص الطويلة في بعض ملفات ال PDF. وفي ضوء هذه النتائج خلصت الدراسة إلى بعض التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations