Document

The impact of problem-based learning on Omani EFL grade 11 students' speaking performance.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
English abstract
This study investigated the impact of PBL on Omani EFL grade 11 students' speaking performance and investigated the participants' opinions towards being taught through PBL in their speaking classes of the English subject. Two intact science-stream classes, randomly assigned as experimental and control groups, from a public school in Al Batinah North Governorate, Oman - Ghassan Bin Abdullah Al Kharousi- took part in the study. The participants were 46, 23 in the experimental group class and 23 in the control group class. The data were obtained through a speaking proficiency test, a speaking assessment form, and a post-experimental online survey. The PBL intervention lasted for 8 weeks, one session per week with a duration of 1 hour and 30 minutes which is a total timing of two school periods. The researcher converted some of grade 11 English textbooks' tasks into PBL scenarios. The obtained data were analyzed through SPSS using independent-samples t-tests, paired-samples t-tests, and one-way multivariate analysis of variance (MANOVA) tests. The findings showed that there were significant differences between the scores of the experimental group and the control group in favor the PBL group who also had positive opinions towards PBL and higher motivation towards learning English.
Arabic abstract
كان الهدف الأساسي من هذه الدراسة هو تقصي أثر التعلم القائم على حل المشكلات على أداء الطلبة العمانيين المقيدين بالصف الحادي عشر في مهارة التحدث باللغة الإنجليزية، وكذلك هدفت الدراسة إلى بحث آرائهم حول هذا الأسلوب في تدريسهم المهارة التحدث في حصص مادة اللغة الإنجليزية، وشملت عينة الدراسة على 46 طالبا يمثلون صفين من المجال العلمي في مدرسة غسان بن عبدالله الخروصي، وتم تعيينهما عشوائية على المجموعة التجريبية (23 طالبة والمجموعة الضابطة (23طالبة)، وجمعت البيانات عن طريق اختبار الكفاءة التحدث واستمارة تقييم التحدث واستبيان بعدي لقياس الآراء، واستمرت التجربة الثمانية أسابيع في كل أسبوع حصة واحدة بمعدل ساعة ونصف أي بواقع حصتين مدرسيتين، وقام الباحث بتغيير بعض من دروس كتب اللغة الإنجليزية للصف الحادي عشر والمهام المنوطة إلى سيناريوهات التعلم القائم على حل المشكلات، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية وبالتحديد استخدام اختبارات ت للعينات المستقلة (-Independent samples t - tests ) واختبارات ت للعينات المزدوجة (Paired - samples t - tests) وتحليل التباين المتعدد الأحادي (-One
.(way MANOVA وتوصلت النتائج إلى وجود فروقات دالة إحصائية في درجات طلاب مجموعة التجربة ودرجات طلاب المجموعة الضابطة لصالح طلاب المجموعة التجريبية، وكانت آراء الطلاب الذين تعلموا عن طريق التعلم القائم على المشكلات إيجابية حول هذا الأسلوب التدريسي و ازدادت دافعيتهم اتجاه تعلم اللغة الإنجليزية.
Category
Theses and Dissertations