Document
The Effectiveness of AI-generative tools in improving the vocabulary and engagement of Omani 4th-Grade Students in English classes.
Source
Master's thesis
Other titles
فعالية استخدام أداة الذكاء الاصطناعي (Curipod) في تحسين مفردات اللغة الانجليزية والمشاركة الصفية لدى تلاميذ الصف الرابع من التعليم الأساسي في سلطنة عمان في دروس اللغة الإنجليزية
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
Generative AI is a type of artificial intelligence (AI) that can significantly enhance
English vocabulary. This study employed a mixed methods approach (Concurrent
Nested Design) to examine the effectiveness of AI-Generative Tools in improving the
vocabulary and engagement of Omani 4th-grade students in the English Subject. Data
was collected using three instruments: (1) an English achievement test (Pre-Posttest),
(2) an observation checklist, (3) and a semi-structured Interview. The Pre-Posttest was
used to measure the impact of using the Curipod tool on the students' English
Vocabulary. The test consisted of 10 questions to assess the students’ English
Vocabulary. The content validity of the pre-posttest was determined, and the reliability
of the test was measured before using it. The study involved a sample of 62 fourthgrade students from Al-Abrar School for Basic Education (grades 1-4). These students
were divided into two groups for the experiment: An experimental group of 30 students
and a control group of 32 students.
Moreover, an observation checklist and semi-structured interviews were utilized to
assess students' engagement in learning English vocabulary through the Curipod tool
in the classroom. The validity and reliability of both tools were assessed through
measures aligned with the criteria for qualitative research, specifically credibility
criteria (Member check and Peer briefing). The observation checklist consisted of preexisting themes and indicators that were derived from previous studies. It was utilized
to observe 62 students across both experimental and control groups. Similarly, the
semi-structured interviews consisted of three questions administered to two teachers
from experimental and control groups.
Quantitative data collected from this study were analyzed using the Statistical Package
for the Social Sciences (SPSS) software and independent sample t-test. Additionally,
qualitative data obtained through an observation checklist and semi-structured
interviews were analyzed using a thematic analysis approach. The findings revealed
that students exposed to the Curipod tool showed significantly greater improvement in
their English vocabulary in both pre and post-tests than those who did not use the tool.
In addition, high levels of engagement were observed among students using the
Curipod tool, as evidenced by the observation checklist and semi-structured
interviews. Based on the findings, the study recommended that Educators and
policymakers integrate AI-driven tools like Curipod into Oman's English education to
enhance vocabulary and academic performance. Teachers need training to use these
technologies effectively, and curriculum developers should incorporate them into
education.
Arabic abstract
الذكاء الاصطناعي التوليدي هو نوع من أنواع الذكاء الاصطناعي )AI )والذي له تأثير كبير على تحسين (Concurrent Nested Design) طاً مفردات اللغة الانجليزية. استخدمت هذه الدراسة منه ًجا مختل الختبار مدى فعالية أداة الذكاء الاصطناعي Curipod في مفردات اللغة الانجليزية والمشاركة الصفية لدى تالميذ الصف الرابع في مادة اللغة الانجليزية. تم جمع البيانات باستخدام ثلاث أدوات: )1( اختبار تحصيلي )قبلي وبعدي(، )2( بطاقة المالحظة، )3( والمقابلة شبه المنظمة. تم استخدام الاختبار القبلي والبعدي والذي تكون من عشرة أسئلة لقياس أثر استخدام أداة Curipod على مفردات الطالب في اللغة الانجليزية. تم تحديد صدق محتوى الاختبار القبلي والبعدي، وقياس ثبات الاختبار قبل استخدامه. اشتملت عينة الدراسة 62 طالباًمن مدرسة الابرار، مقسمين إلى مجموعة تجريبية )30 طالباً( ومجموعة ضابطة )32 طالباً(. تم استخدام بطاقة المالحظة والمقابلات شبه المنظمة لتقييم مدى مشاركة الطالب في الحصة الدراسية باستخدام أداة Curipod وتم تقييم صحة وموثوقية كلا الاداتين من خلال إجراءات تتماشى مع معايير البحث النوعي، وخاصة معايير المصداقية )التحقق من قبل الاعضاء وتوجيه الاقران(. تتألف بطاقة لملاحظة من موضوعات ومؤشرات موجودة مسبقً وتم استخدامها لمراقبة ا ا ومشتقة من الدراسات السابقة. طالباً أداء 62 من المجموعتين التجريبية والضابطة. وبالمثل، تكونت المقابالت شبه المنظمة من ثالثة أسئلة وتم إجراؤها على اثنين من المعلمين من المجموعتين التجريبية والضابطة. تم تحليل البيانات الكمية التي تم جمعها من هذه الدراسة باستخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية )SPSS )واختبار t للعينة المستقلة. بالاضافة إلى ذلك، تم تحليل البيانات النوعية التي تم الحصول عليها من خلال بطاقة المالحظة والمقابالت شبه المنظمة باستخدام التحليل الموضوعي. وعرضت الدراسة نتائج بحثها وقدمت توصيات للبحث المستقبلي. أوضحت النتائج أن الطالب الذين استخدموا أداة Curipod أظهروا تحسنًا أكبر بكثير في مفردات اللغة الانجليزية في كل من الاختبارات القبلية والبعدية مقارنة بأولئك الذين لم يستخدموا الاداة. بالاضافة إلى ذلك، لوحظت مستويات عالية من المشاركة بين الطالب الذين يستخدمون أداة Curipod، كما يتضح من بطاقة الملاحظة والمقابلات شبه المنظمة. وبنا ًء على النتائج، أوصت الدراسة المعلمين وواضعي القرارات بدمج الادوات المعتمدة على الذكاء الاصطناعي مثل Curipod في تعليم اللغة الانجليزية في عمان لتعزيز المفردات والاداء الاكاديمي. إضافة الى ذلك يحتاج المعلمون إلى التدريب لاستخدام هذه التقنيات بشكل فعال، ويجب على مطوري المناهج دمجها في التعليم.
Category
Theses and Dissertations