Document
The Effectiveness of using augmented reality environment on grade 10 students' achievement and attitudes in information technology (IT) subject.
Identifier
Al-Hashimiyah, Asila Nasser (2020). The Effectiveness of using augmented reality environment on grade 10 students' achievement and attitudes in information technology (IT) subject (Master thesis, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman).
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2020
Language
English
Subject
English abstract
The use of technology in education improves students' understanding. One of the
important uses of technology in education is what impact positively on students' learning.
Until recently, Augmented Reality (AR) is one of the latest technologies that offers a new
way to educate (Kesima & Ozarslanb, 2012). The purpose of this study is to investigate
the effectiveness of using an augmented reality environment on students' achievement and
attitudes. The quasi-experimental approach was followed to achieve the objectives of the
study. The study sample comprised of sixty 10th-grade students from two different
schools and distributed into experimental group with twenty-nine students and control
group contained thirty-one students. The augmented reality experiment was conducted in
the second semester of the academic year 2018\2019 for seven weeks in the first unit of
the IT subjects.
To measure the effectiveness of the augmented reality environment, the Achievement
Test, which contained 35 questions and an Attitude Scale questionnaire that had 25 items,
were used. Educators validated the instruments, and Alpha Cronbach was calculated to
check the reliability.
The result of this study disclosed that Augmented Reality could enhance students'
achievement and information retention. The experimental group showed positive attitudes
toward using the Augmented Reality application.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
إن استخدام التكنولوجيا في التعليم يساهم في استيعاب الطالب، ومن أهم استخدامات التكنولوجيا في التعليم هي تلك التي تؤثر بشكل إيجابي على تعلم الطلاب. وتعتبر تقنية الواقع المعزز واحدة من أحدث التقنيات الاتي تعرض أسلوبا تعليميا جديدا(2012, Ozarslanb & Kesima . (تهدف هذه الدراسة الى التحقق من فاعلية استخدام بيئة الواقع المعزز في التحصيل الاكاديمي للطلاب واتجاهاتهم نحو بيئة الواقع المعزز. ومن أجل تحقيق هدف هذه الدراسة، تم استخدام المنهج شبه التجريبي. وقد اشتملت عينة البحث على ستين طالب من الصف العاشر موزعين في مدرستين مختلفتين وتم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية تضم تسع وعشرون طالبا وضابطة تحوي واحد وثالاثون طالبا. وقد نُفذت التجربة في الفصل الدراسي الثاني من العام الاكاديمي 2018/2019 لمدة سبعة أسابيع في الوحدة الاولى من منهج تقنية المعلومات. ومن أجل قياس فاعلية بيئة الواقع المعزز المستخدمة في هذه الدراسة، تم استخدام الاختبار التحصيلي المحتوي على 35 سؤالا واستبانة مقايس الاتجاه التي تحوي 25 جملة. وقد تم قياس صدق الادوات بإرسالها لتربويين واستخدام الافا كرونباخ للتحقق من ثباتها. وأظهرت نتيجة الادراسة أن بيئة الواقع المعزز حسنت من التحصيل الاكاديمي للطالاب ومدى تذكر المعلومات. وأظهرت وجود اتجاه إيجابي لدى المجموعة التجريبية اتجاه بيئة الواقع المعزز.
Category
Theses and Dissertations