Document
The effectiveness of using augmented Reality in teaching geography curriculum on the achievement and attitudes of Omani 10th grade students
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2019
Language
English
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of using a mobile Augmented Reality (AR) application in the geography unit for 10th grade students on their achievements and attitude. The unit is part of the Omani's social studies curriculum and entitled,
"Environmental Problems and Hazards". To achieve this purpose, a quasi-experimental study design was conducted. The instruments were designed, validated and used to collect data from the pre-post achievement test and attitudinal scale. The participants were 64 male students, divided into the experimental and control groups. The field application treatment took four weeks in which the control group studied the unit using the normal teaching method, while the mobile AR application, HP Reveal, was integrated to teach experimental group. The findings showed that there was a statistically significant difference between the pre- and post-field application in terms of students' achievement and attitudes. Nevertheless, there was no impact observed when the control and experimental groups' achievement were compared. The researcher suggested to conduct further investigations to examine the value of integrating AR in the educational system considering various factors and variables.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز في وحدة الجغرافيا على تحصيل طلب الصف العاشر واتجاهاتهم نحوه. كانت الوحدة الدراسية جزء من منهج الدراسات الأجتماعية العماني، وهي بعنوان "مشكلات وأخطار بيئية"، وبهدف تحقيق هذا الغرض تم إجراء دراسة ميدانية تجريبية، مع استخدام التصميم شبه التجريبي بالقياس القبلي والبعدي لبيان الأثر الناتج من إجراء التجربة. ولتحقيق هدف الدراسة، تم تصميم أدائي الاختبار التحصيلي ومقياس الاتجاهات وقياس صدقهما وتيائهما واستخدامهما لجمع البيانات التزمة شملت الدراسة 64 طالبا من فئة الذكور وقد تم تقيمهم على مجموعتين تجريبية وضابطة استغرقت فترة التطبيق الميداني أربعة أسابيع ، حيث درست الموجموعة الضابطة الوحدة بالتبعاع نمط التدريس التقليدي، بينما تم دمج تطبيق الواقع المعزز "HP Reveal" في الأجهزة اللوحية و على الموقع الإكتروني لتدريس المجموعة التجريبية تظهر النتائج أن هنالك فرقا إحصائيا كبيرا قبل وبعد التجربة من حيث تحصيل الطلاب وانطباعاتهم. ومع ذلك ، لم يكن هناك أي تكبر لوحظ عندما تم مقارنة تحصيل المجموعات الضابطة والتجريبية بعد أداء التجربة اقترح الباحث إجراء مزيد من التحقيقات الدراسة فاعلية دمج تقنية الواقع المعزز في النظام التعليمي مع مراعاة العوامل والمتغيرات المختلفة.
Category
Theses and Dissertations