Document

The Effects of gamified e-quizzes on grade seven students' learning achievement and engagement in the Sultanate of Oman.

Other titles
أثر أنشطة التلعيب الإلكترونية على تحصيل وانخراط طالبات الصف السابع الأساسي في التعلم في سلطنة عمان
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022
Language
English
English abstract
Gamification is implemented commonly in educational contexts in order to support teaching and learning processes. To gamify learning is to add game elements to an activity, including assessment, and use it for educational purposes. However, its effects as a tool for assessment still requires more exploration. This study aimed to examine the effects of gamified e-quizzes on the Omani grade seven students' learning achievement and engagement. The study adopted quasi-experimental method research design. It was conducted on a sample of 58 female students from Hind Bint AlMuhallab Basic Education School for (Grade 5-10) located in Sohar city. The study sample was divided into two groups: control (30 students) and experimental (28 students). The control group was the non-gamified group, while the experimental group was the gamified one. The experimental group was assessed based on the impact of gamified e-quizzes on the students' learning achievement and engagement in the Information Technology subject (IT) in a period of time during the first semester of the academic year 2021-2022. The gamified e-quizzes were designed by the researcher using Kahoot and Quizizz mobile applications. To collect data, pre and post tests were implemented and then scores between the experimental and control groups were compared. In addition, a questionnaire was distributed among the experimental group after the experiment intervention as an instrument to measure the effects of gamified e-quizzes on the students' engagement in learning the IT subject. The results indicated that there was a statistically significant difference between the two groups in the students' achievement in favour of the experimental group in which the students who used the gamified e-quizzes for formative assessment got better scores in the achievement test compared to the control group students who took the paper-based quizzes. The gamified e-quizzes as a formative assessment tool also had positive effects on students' engagement in learning the IT subject. The researcher recommended using gamified e-quizzes by teachers as an effective formative assessment tool to promote students' achievement and engagement in learning.
Arabic abstract
إن التلعيب يُطبق بشكل شائع في السياقات التعليمية من أجل دعم عمليات التعليم والتعلم تُضاف عناصر الاالاعاب الاى
نشاط ما لتلعيب التعلم بما في ذلك التقويم، ويستخدم لأغراض تعليمية. مع ذلك فإن أثره كأداة للتقويم لا يزال يتطلب
المزيد من البحث. هدفت هذه الدراسة الى دراسة أثر أنشطة التلعيب الالكترونية على تحصيل طالبات الصف السابع
في ُعمان، وانخراطهن في التعلم. تبنت الدراسة المنهج البحثي شبه التجريبي. أجريت الدراسة على عينة من 58 طالبة
من مدرسة هند بنت المهلب للتعليم االاساسي )الصفوف 01-5( الواقعة في مدينة صحار. كما قسمت العينة الى
مجموعتين وهما المجموعة الضابطة )01 طالبة( والتجريبية )82 طالبة (. حيث أن المجموعة الضابطة كانت
المجموعة التقليدية، بينما المجموعة التجريبية هي مجموعة أنشطة التلعيب الالكترونية. تم تقييم المجموعة التجريبية
بنا ًء على أثر أنشطة التلعيب الالكترونية على تحصيل الطالبات وانخراطهن في تعلم مادة تقنية الامعلومات في فترة
زمنية خلال الفصل الدراسي الاول للعام الاكاديمي 2021/2022م. صممت أنشطة التلعيب الالكترونية من قبل الباحثة
باستخدام تطبيقات الهاتف المحمول Kahoot وQuizizz. لجمع البيانات، نفذت الاختبارات القبلية والبعدية، ثم تمت
مقارنة الدرجات بين المجموعتين التجريبية والضابطة. باالاضافة الى ذلك طبقت الاستبانة على المجموعة التجريبية
بعد التجربة كأداة لقياس أثر أنشطة التلعيب الالكترونية على انخراط الطالبات في تعلم مادة تقنية المعلومات. أشارت
النتائج أن هنالك فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل لصالح المجموعة التجريبية حيث أن الطالبات اللاتي
استخدمن أنشطة التلعيب الالكترونية للتقويم الاتكويني حصلن على درجات أفضل في الاختبار مقارنة بالطالبات في
المجموعة الضابطة اللاتي استخدمن االانشطة الورقية. كان لأنشطة التلعيب الالكترونية كأداة للتقويم الاتكويني أيضا
أثر إيجابي على انخراط الطالبات في تعلم مادة تقنية الامعلومات. أوصت الباحثة باستخدام أنشطة التلعيب الالكترونية
من قبل المعلمين كأداة فعالة للتقويم التكويني لتعزيز تحصيل الطلبة، وانخراطهم في التعلم.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
Ahmed, Abdelrahman Mohamed.
International Journal of Information and Education Technology.
2020-12-01
Theses and Dissertations
4
0
Al-Shaqsiyah, Marwa Sulaiyam Rashid.
Sultan Qaboos University.
2021