Document
The Effects of virtual professional development on teachers' acquisition of learning objects design skills and their attitudes towards virtual professional development.
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2020
Language
English
Subject
English abstract
The present study aimed to examine the effects of the Virtual Professional
Development (VPD) program on teachers' acquisition of the required skills to
design Learning Objects (LOs), and their attitudes towards VPD. A quasiexperimental design was adapted to achieve the current research's objectives. The
sample consisted of a one experimental group of teachers (n= 80) who were
selected randomly from different subjects areas and with different levels of
experiences. The professional development program was delivered virtually
using Microsoft® Teams and the Scratch® virtual classroom. It consisted of 10
hours of synchronized visual sessions for five days. The design of the VPD
program was based on the findings of the preliminary study and is guided by the
five steps ADDIE model. The instruments, which included a designing skills'
checklist, project scoring rubric and attitude scale, were validated and used to
collect the required data. The overall score of Cronbach alpha value of the
designing skills' checklist was (0.92), project scoring rubric was (0.97) and for
the attitude scale it was (0.91) which are indicative of a high internal reliability.
The findings of the study found that the teachers' experiences with Scratch®
programming VPD influenced their skills in designing learning objects
positively. It was found that there is a positive large effect size (Cohen's d = 0.81)
of the Scratch® programming VPD on teachers' skills of designing learning
objects. This was indicated through the design skills' checklist and the positive
large effect size (Cohen's d = 0.57) which was showed by the project scoring
rubric. In addition, it was found that the teachers' attitudes towards VPD were
affected positively after the experiment. In the light of the research findings,
implications and recommendations for future research were outlined
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر برنامج إنماء مهني افتراضي على اكتساب المعلمين مهارات تصميم كائنات التعلم واتجاهاتهم نحو الأنماء المهني الأفتراضي، وقد اتبعت الدراسة المنهج شبة التجريبي المكون من مجموعة تجريبية واحدة؛ لإلجابة على الأسئلة البحثية وتحقيق أهداف الدراسة. تكونت عينة الدراسة من ) 80 )معلمة، تم اختيارهن بشكل عشوائي من مختلف التخصصات وبخبرات ( RMicrosoft تدريسية متفاوتة، وتم تطبيق برنامج الأنماء المهني الأفتراضي عبر منصة )Teams Scratch ،)حيث تكون البرنامج من ) 10 )ساعات تدريبية R وباستخدام الصف الأفتراضي من موقع ) متزامنة ومرئية، تم تطبيقها خالل )5 )أيام بواقع ساعتين لكل يوم. اعتمد تصميم البرنامج على نتائج الدراسة الأستطلاعية، واتبع نموذج التصميم التعليمي ) ADDIE ،)وقد تم التحقق من صدق وثبات أدوات الدراسة التي اشتملت على قائمة مهارات التصميم، ونموذج تقييم المشروع، بالأضافة إلى مقياس اتجاه المعلمين نحو الأنماء المهني الأفتراضي، ثم استخدمت لجمع البيانات المطلوبة للاجابة على أسئلة الدراسة، وتم التأكد من ثبات الأدوات باستخدام معامل الأرتباط ألفا كرونباخ، حيث بلغ )92,0 )ألداة قائمة مهارات التصميم، و)97,0 )لنموذج تقييم المشروع، و) 91,0 )لمقياس الأتجاه والتي تدل على قوة الأتساق الداخلي. أظهرت نتائج الدراسة أن تجربة المعلمين مع برنامج الأنماء المهني الأفتراضي أثرت بشكل إيجابي على مهاراتهم في تصميم كائنات التعلم، حيث تمثلت في الأثر الأيجابي الكبير ) d s'Cohen = 81.0 )للبرنامج على مهارات تصميم الكائنات التعليمية للمعلمين، والتي أشارت إليها قائمة مهارات التصميم بجانب حجم الأثر الأيجابي الكبير )d s'Cohen = 57.0 )المشار إليه في نموذج تقييم المشروع، إضافة إلى ذلك، توصلت الدراسة إلى أن اتجاهات المعلمين نحو الأنماء المهني الأفتراضي تأثرت بشكل إيجابي بعد انتهاء التجربة. وفي ضوء نتائج الدراسة، عرضت الباحثة بعضاًمن التوصيات والمقترحات لبحوث تتعلق بذات الموضوع.
Category
Theses and Dissertations