Document

EFL teachers perceptions about their professional development activities in Oman-Higher College of Technology.

Other titles
أراء معلمي اللغة الإنجليزية حول أنشطة التطوير الوظيفي في عمان في الكلية التقنية العليا
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022
Language
English
English abstract
The study investigated the English as Foreign Language (EFL) teachers' perceptions of their professional development (PD) at the Higher College of Technology (HCT). It aimed at exploring teachers' beliefs of PD, benefits of PD, PD needs of teachers and opinion of teachers of PD practices at the English Language Centre (ELC) at HCT. The study aimed to find out if there were any statistical differences between teachers' perceptions with regard to their qualifications and with regard to their teaching experience. Finally, it identified the most important PD activities as perceived by teachers. The population of the study consisted of EFL teachers in the ELC at the HCT. The sample consisted of 50 teachers who were randomly selected from the centre. The study adopted a quantitative approach and collected data from teachers using a questionnaire as a research instrument. The analysis of the results revealed that teachers perceived PD as significant and important; no statistically significant differences at (α=0.05) in teachers' perceptions with regard to their different academic qualifications were found nor there was any statistically significant difference at (α=0.05) in teachers' perceptions of PD with regard to their years of teaching experience. Teachers perceived workshops as the most important PD activity and so they did perceived teaching support groups, colleagues' discussion of work, collaborative reflection and self-reflection.
Arabic abstract
بحثت الدراسة الحالية تصورات معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لأنشطة التطوير الوظيفي في الكلية التقنية العليا وهدفت الدراسة إلى استكشاف معتقدات المعلمين حول التطوير الوظيفي وفوائده واحتياجاتهم ورأيهم حول ممارسات التطوير الوظيفي في مركز اللغة الإنجليزية في الكلية التقنية العليا .كما حاولت الدراسة الكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تصورات المعلمين باختلاف مؤهلاتهم وخبراتهم التدريسية .أخيًرا ، حددت الدراسة أهم أنشطة التطوير المهني كما يراها المعلمون تكون مجتمع الدراسة من معلمي اللغة الإنجليزية في مركز اللغة الإنجليزية في الكلية التقنية العليا أما عينة الدراسة فقد تمثلت في 50 معلما تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة من المجتمع الإصلي وقد اعتمدت الدراسة المنهج الكمي وجمعت ً البيانات من المعلمين باستخدام الإستبانة كأداة للبحث أظهر تحليل النتائج وجود أهمية كبيرة للتطوير الوظيفي لدى معلمي اللغة الإنجليزية وإضافة إلى ذلك لم تظهر الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية في تصورات المعلمين فيما يتعلق بمؤهالتهم الإكاديمية المختلفة ولم يكن هناك فروق ذات دلالة احصائية في تصورات المعلمين فيما يتعلق باختلاف سنوات خبرتهم التدريسية .وعالوة على ذلك، أظهرت الدراسة أن ورش العمل هي أهم نشاط لدى المعلمين في التطوير الوظيفيي كما أظهرت النتائج وجود أنشطة مهمة أخرى لدى المعلمين مثل مجموعات دعم المعلمين ومناقشة الزملاء للعمل والتفكير التعاوني والتفكير الذاتي وفي ضوء النتائج، تم تقديم بعض التوصيات التي يمكن الإستفادة منها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
Al-Busaidi, Saleh.
Society for Research and Knowledge Management.
2021-01-01
Journal articles
3
0
Alhassan, Awad.
SAGE Publications Inc.
2021-12-01
Journal articles
2
1
Al-Issa, Ali.
Social Science Press.
2010-07
Journal articles
0
0
Al-Malkiyah, Moza Abdullah Said.
Australian International Academic Centre PTY LTD.
2014-09
Theses and Dissertations
2
0
Al-Hinaiyah, Aisha Mansour Nasser.
Sultan Qaboos University.
2021