وثيقة

EFL teachers perceptions about their professional development activities in Oman-Higher College of Technology.

عناوين أخرى
أراء معلمي اللغة الإنجليزية حول أنشطة التطوير الوظيفي في عمان في الكلية التقنية العليا
الناشر
Sultan Qaboos University.
ميلادي
2022
اللغة
الأنجليزية
الملخص الإنجليزي
The study investigated the English as Foreign Language (EFL) teachers' perceptions of their professional development (PD) at the Higher College of Technology (HCT). It aimed at exploring teachers' beliefs of PD, benefits of PD, PD needs of teachers and opinion of teachers of PD practices at the English Language Centre (ELC) at HCT. The study aimed to find out if there were any statistical differences between teachers' perceptions with regard to their qualifications and with regard to their teaching experience. Finally, it identified the most important PD activities as perceived by teachers. The population of the study consisted of EFL teachers in the ELC at the HCT. The sample consisted of 50 teachers who were randomly selected from the centre. The study adopted a quantitative approach and collected data from teachers using a questionnaire as a research instrument. The analysis of the results revealed that teachers perceived PD as significant and important; no statistically significant differences at (α=0.05) in teachers' perceptions with regard to their different academic qualifications were found nor there was any statistically significant difference at (α=0.05) in teachers' perceptions of PD with regard to their years of teaching experience. Teachers perceived workshops as the most important PD activity and so they did perceived teaching support groups, colleagues' discussion of work, collaborative reflection and self-reflection.
الملخص العربي
بحثت الدراسة الحالية تصورات معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لأنشطة التطوير الوظيفي في الكلية التقنية العليا وهدفت الدراسة إلى استكشاف معتقدات المعلمين حول التطوير الوظيفي وفوائده واحتياجاتهم ورأيهم حول ممارسات التطوير الوظيفي في مركز اللغة الإنجليزية في الكلية التقنية العليا .كما حاولت الدراسة الكشف عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تصورات المعلمين باختلاف مؤهلاتهم وخبراتهم التدريسية .أخيًرا ، حددت الدراسة أهم أنشطة التطوير المهني كما يراها المعلمون تكون مجتمع الدراسة من معلمي اللغة الإنجليزية في مركز اللغة الإنجليزية في الكلية التقنية العليا أما عينة الدراسة فقد تمثلت في 50 معلما تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة من المجتمع الإصلي وقد اعتمدت الدراسة المنهج الكمي وجمعت ً البيانات من المعلمين باستخدام الإستبانة كأداة للبحث أظهر تحليل النتائج وجود أهمية كبيرة للتطوير الوظيفي لدى معلمي اللغة الإنجليزية وإضافة إلى ذلك لم تظهر الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية في تصورات المعلمين فيما يتعلق بمؤهالتهم الإكاديمية المختلفة ولم يكن هناك فروق ذات دلالة احصائية في تصورات المعلمين فيما يتعلق باختلاف سنوات خبرتهم التدريسية .وعالوة على ذلك، أظهرت الدراسة أن ورش العمل هي أهم نشاط لدى المعلمين في التطوير الوظيفيي كما أظهرت النتائج وجود أنشطة مهمة أخرى لدى المعلمين مثل مجموعات دعم المعلمين ومناقشة الزملاء للعمل والتفكير التعاوني والتفكير الذاتي وفي ضوء النتائج، تم تقديم بعض التوصيات التي يمكن الإستفادة منها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
6
0
Al-Busaidi, Saleh.
Society for Research and Knowledge Management.
2021-01-01
مقالات الدوريات
3
0
Alhassan, Awad.
SAGE Publications Inc.
2021-12-01
مقالات الدوريات
2
1
Al-Issa, Ali.
Social Science Press.
2010-07
مقالات الدوريات
0
0
Al-Malkiyah, Moza Abdullah Said.
Australian International Academic Centre PTY LTD.
2014-09
الرسائل والأطروحات الجامعية
2
0
Al-Hinaiyah, Aisha Mansour Nasser.
Sultan Qaboos University.
2021