Document

فاعلية التدريس باستخدام النموذج القائم على استنباط الأنشطة (MEAS) في القدرة على حل المسائل الرياضية والكفاءة الذاتية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effectiveness of teaching using the model eliciting activities (MEAs) on the ability to solve mathematical problems and self-efficacy among female students in eighth grade
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aims to investigate the effectiveness of teaching using the Model Eliciting Activities (MEAs) on the ability to solve mathematical problems and self-efficacy among female students in eighth grade. A quasiexperimental research design was used. The sample of the study consisted of 52 female students in eighth grade from Sharqiyah South governorate schools. The sample was divided into two groups: an experimental group consisted of 26 female students who were taught according to the Model Eliciting Activities (MEAs) and a control group consisted of 26 female students who were taught in the usual way. To achieve the objectives of the study, the teaching and learning materials were prepared according to Model Eliciting Activities (MEAs). The study instruments aimed to measuring the students ability to solve mathematical problems test that consisting of 6 essay questions, self-efficacy in solving mathematical problems scale that consisting of 27 items. The validity and reliability of these instruments were verifying by appropriate methods. The results showed statistically significant differences at (α=.05) in both ability to solve mathematical problems, self-efficacy in solving mathematical د problems scale due to the teaching method, in favor of the experimental group who were taught according to the Model Eliciting Activities (MEAs). In light of these results, the study suggested several recommendations. Such as, was to benefit from the educational model based on (MEAs),which was presented by the study and work to include it in the content school mathematics books and train teachers on it. The study also, suggested conducting same further studies to investigate the effectiveness of (MEAs) with other variables ,different grades and variant Mathematics topics.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية التدريس باستخدام النموذج القائم على استنباط الأنشطة (MEAS) في القدرة على حل المسائل الرياضية والكفاءة الذاتية لدى طالبات الصف الثامن الأساسي استخدم التصميم شبه التجريبي، وقد بلغ عدد أفراد الدراسة ٥٢ طالبة من طالبات الصف الناس الأساسي بمحافظة جنوب الشرقية، قسموا إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية تكونت من ٢٦ طالبة ودرست وفق النموذج القائم على استنباط الأنشطة (MEAS)، ومجموعة ضابطة تكونت من ٢٦ طالبة و درست بالطريقة المعتادة.
ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت المادة التعليمية وفق النموذج القائم على استنباط الأنشطة (MEAS)، كما أعدت أدوات الدراسة المتمثلة في اختبار القدرة على حل المسائل الرياضية والمكون من ٦ أسئلة مقالية، ومقياس الكفاءة الداتية في حل المسائل الرياضية، والمكون من ٢٧ فقرة واستخرجت دلالات الصدق والثبات لهذه الأدوات بالطرق المناسبة.

أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٥. - (a) في كل من اختبار القدرة على حل المسائل الرياضية، ومقياس الكفاءة الذاتية في حل المسائل الرياضية يعرى الطريقة التدريس ولصالح المجموعة التجريبية التي درست وفق النموذج القائم على استنباط الأنشطة.

وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة بعدة توصيات منها الاستفادة من النموذج التعليمي القائم على استنباط الأنشطة (MEAS)، الذي قدمته الدراسة، والعمل على تضمينه ضمن محتوى كتب الرياضيات المدرسية، وتدريب المعلمين عليه، كما اقترحت الدراسة إجراء مزيد من الدراسات المماثلة التقصي فاعلية النموذج القائم على استنباط الأنشطة (MEAS)، على متغيرات أخرى ومراحل دراسية مختلفة، وموضوعات رياضية متنوعة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
9
1
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Journal articles
6
0
العمري، فراس إسماعيل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01