Document

فاعلية التدريس بإستراتيجية المناظرة في تنمية مهارات التحدث لدى طالبات الصف الحادي عشر

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study aims to examine the effectiveness of using the debating teaching strategy in developing speaking skills for Grade 11 female students. To achieve this, the researcher designed a guide for developing these skills using the debating strategy. She further designed a speaking test and an oral performance analysis card. These tools were presented before a group of specialized adjudicators to ensure their validity. Reliability of the test was calculated using the internal consistency tool, were Cronbach Alpha coefficient reached (0.82), and reliability of the oral performance analysis card was calculated using cooper equation, were the agreement rate reached (81%)The sample of the study was divided into two groups: an experimental group consisting of 19 students who were taught using the debating strategy during reading lessons, and a control group consisting of 21 students who were taught using the conventional strategies. Both groups were given the speaking test. The results of the study revealed a variance of statistical significance at (0.05) between the score means of the two groups in the speaking test. The variances were statistically significant in favor of the experimental group in both the expressive and intellectual aspects, while the variances were not significant in vocal and linguistic aspects. The results also revealed a variance of statistical significance at (0.05) between the score means of the experimental group students in the pre and posttests in favor of the posttest. Based on these results, the researcher recommends benefiting from the debating strategy in developing speaking skills of students in post-basic education and classes of the second circle of the basic education. She further recommends the training of teachers on the use of the debating strategy to assist learners in acquiring the necessary speaking skills. The researcher suggested a number of further studies such as: effectiveness of the debating strategy in developing speaking skills of students in other classes, attitudes of Arabic language teachers towards teaching with the debating strategy and other new strategies.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية التدريس بإستراتيجية المناظرة في تنمية مهارات التحدث لدى طالبات الصف الحادي عشر، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة دليلا إرشاديا لتنمية هذه المهارات باستخدام الإستراتيجية المذكورة، واختبارا في التحدث، وبطاقة تحليل الأداء الشفوي، ممرضت جميعها على مجموعة من المحكمين المختصين؛ للتأكد من صدقها. وكسب ثبات الاختبار بالاتساق الداخلي فبلغ معامل ألفا لكرونباخ (0٫۸۲)، وحسب ثبات بطاقة تحليل الأداء الشفوي بمعادلة كوبر فبلغت نسبة الاتفاق ۸۱%. قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية شملت (۱۹) طالبة، درشن باستخدام إستراتيجية المناظرة في أثناء دروس القراءة، وضابطة شملت (۲۱) طالبة تركن للإجراءات العادية وبعد انتهاء التجربة طبق اختبار التحدث على المجموعتين. وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة. (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التحدث لصالح المجموعة التجريبية، وكانت الفروق دالة إحصائيا لصالح المجموعة التجريبية في مهارات المحور الملمحي والفكري، في حين أنها لم تكن دالة في مهارات المحررين الصوتي واللغوي. ودلت النتائج أيضا على وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0٫00) بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التحدث لصالح التطبيق البعدي. وبناء على هذه النتيجة؛ أوصت الباحثة بالاستفادة من إستراتيجية المناظرة في تنمية مهارات التحدث لصفوف أخرى من التعليم ما بعد الأساسي، ولصفوف الحلقة الثانية في التعليم الأساسي، وتدريب المعلمين على استخدامها لتمكين المتعلم من مهارات التحدث، واقترحت بعض الدراسات منها: فاعلية إستراتيجية المناظرة في تنمية مهارات التحدث عند الطلبة في الصفوف الأخرى، واتجاهات معلمي اللغة العربية ومعلماتها نحو التدريس باستراتيجية المناظرة وطرائق أخرى
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
9
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
10
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
3
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017