Document

فاعلية التدريس باستراتيجية الرؤوس المرقمة في تحصيل الإملاء والاتجاه نحوه لدى طلاب الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان.

Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study is to examine the effectiveness of teaching Numbered Head strategy to grade nine basic education students in their dictation achievement and their attitude towards it. To achieve this, the researcher has prepared three tools: 1- a guide of the Numbered Head strategy to be used in teaching the experimental group, 2- a dictation test, 3- an attitude measurement tool. All of these tools were shown to many expert juries to test their validity. The Test Reliability was done according to Person's correlation coefficient which was (0.83) and the reliability of the attitude measurement tool was done according to Alfa Cronbach and it was (0.86). The sample of the study was divided into two groups: The experimental group (26) students who studied dictation according to the Numbered Head strategy and a controlled group of (23) student who were under the usual ways of learning dictation. Data analysis reveals neither statistically significant difference between the experimental group and control group in their achievement in the dictation achievement nor a significant difference in the student's attitudes. Accordingly, the researcher suggests using the Numbered Head Strategy in other fields of teaching Arabic language and in some other grades to assess its effectiveness. The researcher encourages teachers to give more consideration and attention to adopt a positive attitude towards Arabic language learning as it is a national language.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى اختبار فاعلية التدريس بإستراتيجية الرؤوس المرقمة في تحصيل طلاب الصف التاسع الأساسي للإملاء والاتجاه نحوه؛ ولتحقيق ذلك أعد الباحث ليلا الإستراتيجية الرؤوس المرقمة يستعان به في تدريس المجموعة التجريبية، واختبارا تحصيليا في الإملاء، ومقياسا للاتجاه نحوه. عرضت جميعها على مجموعة من المحكمين المختصين للتأكد من صدقها، وحسب ثبات الاختبار باستخدام معامل ارتباط بيرسون فبلغ (۰٫۸۳)، وحسب ثبات المقياس باستخدام معامل ألفا لكرونباخ فبلغ (۰٫۸۹) وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعة تجريبية ضمت (۲۲) طالبا درسوا الإملاء بإستراتيجية الرؤوس المرقمة، وضابطة ضمت (۲۳) طالبا تركوا للإجراءات العادية في دراسة الإملاء. وبعد الانتهاء من التدريس طبق على المجموعتين اختبار في الإملاء، ومقياس في الاتجاه نحوه.
وقد دلت نتائج الدراسة على عدم وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة يعزي لإستراتيجية الرؤوس المرقمة، وأيضا عدم وجود فرق دال إحصائيا بين اتجاه طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة نحو الإملاء.
وبناء على ذلك؛ أوصى الباحث بتجريب إستراتيجية الرؤوس المرقمة في فروع أخرى من فروع اللغة العربية، وتجريبها في مراحل التعليم المختلفة لبيان فاعليتها، إضافة إلى الاهتمام بغرس الاتجاهات الإيجابية نحو اللغة العربية في مناهجها المختلفة، وجميع مهاراتها باعتبارها لغة قومية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصالحي, عبد الإله.
جريدة عمان.
2023-05-25
Journal articles
3
0
السليمية، بشاير.
جريدة عمان.
2022-06-30
Journal articles
5
0
يقين، تحسين.
جريدة عمان.
2022-06-30
Journal articles
4
0
جوركي، مكسيم.
جريدة عمان.
2022-06-30
Journal articles
5
0
عبد الموجود، حسن.
جريدة عمان.
2022-06-30
Journal articles
4
0
سعيد، إبراهيم.
جريدة عمان.
2022-06-30