Document
فاعلية التدريس بمساعدة الحاسوب في تحصيل طالبات الصف العاشر في مادة الجغرافيا
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2005
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims at knowing the effectiveness of using computer assisted instruction on the achievement of the tenth geography class female students. In order to answer the study questions, the researcher prepared achievement test for the cognitive content of the second unit of 10th class geography textbook/ The validity of this test was conducted by presenting it to (13) referees. Its reliability was also verified by applying it to an external study sample of (30) female students; Cronbach's alpha was found at (0.89). A computerized instructional software was designed. It was validated and evaluated by (17) specialists, and experimented on an external study sample of (30) students. Some modifications were then made to the software. In addition, Raven's progressive matrix was used. The study tools were applied to a sample of (70) 10th class female students at Muscat schools. Those were equally divided into two groups: an experimental with (35) students, and a control with (35) students. The study main conclusions were as follows:
-Statistical differences were found at (a= 0.05) between the means of both groups' students in terms of the achievement test; in favour of the experiment group, attributed to the teaching methods.
-No statistical differences were found at (a=0.05) between the teaching methods (using Computer) and intelligence level (high/low)
The study recommended the need to organize the geography topics of the social studies curriculum to adapt to the nature of its content and to make use of computer software.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية التدريس بمساعدة الحاسوب على تحصيل طالبات الصف العاشر في مادة الجغرافيا وللإجابة على أسئلة الدراسة، أعدت الباحثة اختبارا تحصيليا في المحتوى المعرفي للوحدة الثانية الوارد في كتاب الجغرافيا للصف العاشر، قامت الباحثة بالتأكد من صدق الاختبار بعرضه على (13) محكما، والتحقق من ثباته، وذلك بتطبيقه على عينة خارج الدراسة بلغ عددها (30) طالبة حيث بلغ معامل ألفاکرونباخ (0.89)، بالإضافة إلى تصميم برنامج تعليمي محوسب تم التأكد من صدق البرنامج بعرضه على مجموعة من المحكمين بلغ عددهم (17) محكما ،ليتم تجريبه على عينة خارج الدراسة بلغ عددها (30) طالبة، هذا بالإضافة إلى استخدام اختبار المصفوفات المتتابعة لرافن (الذكاء). وقد تم تطبيق أدوات الدراسة على عينة، تكونت من(70) طالبة، من طالبات الصف العاشر بمحافظة مسقط، تم تقسيمهن إلى مجموعتين، الأولى تجريبية وتضم (35) طالبة، والثانية ضابطة وتضم (35) طالبة، وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =a0 ,05 ) بين متوسطات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي، لصالح المجموعة التجريبية، تعزي لطريقة التدريس.
-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =a0 ,05) بين طريقة التدريس بمساعدة الحاسوب) ومستوى الذكاء ( مرتفع / منخفض).
وقد أوصت الباحثة بضرورة تطوير موضوعات الجغرافيا في إطار مناهج الدراسات الاجتماعية من حيث تنظيم محتواها بالشكل الذي يتناسب مع طبيعة المحتوى وتوظيف برمجيات الحاسوب.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =a0 ,05 ) بين متوسطات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي، لصالح المجموعة التجريبية، تعزي لطريقة التدريس.
-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =a0 ,05) بين طريقة التدريس بمساعدة الحاسوب) ومستوى الذكاء ( مرتفع / منخفض).
وقد أوصت الباحثة بضرورة تطوير موضوعات الجغرافيا في إطار مناهج الدراسات الاجتماعية من حيث تنظيم محتواها بالشكل الذي يتناسب مع طبيعة المحتوى وتوظيف برمجيات الحاسوب.
Category
Theses and Dissertations