Document
صعوبات تدريس كتاب الجغرافيا و التقنيات الحديثة بالصف الثاني عشر من وجهة نظر معلمو المادة
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
The aim of this study is to investigate the difficulties of teaching the text book of geography and modern techniques in grade twelve from the perspective of teachers of this subject. It also aim to examine the impact of variables of gender, teaching experience and training course.
To achieve the aims of this study, the researcher used the descriptive method. He designed a questionnaire consisting of (50) items distributed to (6) domains which are: difficulties related to teacher, difficulties related to learner, difficulties related to content, difficulties related to educational technology means, difficulties related to indoor class activities, and difficulties related to assessment. After examining its validity and reliability, the instrument was applied on the target sample which are (135) male and female teachers of geography and modern techniques in school after the basic education in the governorates: Muscat, North of Batina, South of Batina, Dhkiliya, and Dhofar.
The results showed that the difficulties of teaching the text book of geography and modern techniques in grade twelve was moderate and high degree as (4.05). The results also showed that there were no statistically significant difference at (0.05=a) attributed to gender variables. Beside that the results stated that there is no statistically significant difference at (0.05-a) can be attributed to variables teaching experience levels in all domains except the difficulties related to teacher and difficulties related to indoor class activities which showed statistically significant difference favoring teachers of students of 11 years and above. In addition, these results showed that there are no statistically significant difference at (0.05-a)among the levels of training courses in all domains except the difficulties related to assessment which had statistically significant difference favoring the group of teachers who have no training courses.
The researcher recommends the necessity of implementing more workshops and training program that are appropriate to teachers of geography and modern techniques. This is to help them acquire the skills to deal with modern techniques. The study also come up with some suggestions for the future studies.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن صعوبات تدريس کتاب الجغرافيا والتقنيات الحديثة بالصف الثاني عشر من وجهة نظر معلمي المادة، بالإضافة إلى معرفة أثر متغيرات النوع والخبرة التدريسية والدورات التدريبية.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي حيث قام الباحث بإعداد استبانة مكونة من (50) عبارة موزعة على (6) مجالات، هي: الصعوبات المتعلقة بالمعلم، والصعوبات المتعلقة بالمتعلم، والصعوبات المتعلقة بالمحتوى، والصعوبات المتعلقة بالوسائل التكنولوجية والتعليمية، والصعوبات المتعلقة بالأنشطة الصفية، والصعوبات المتعلقة بالتقويم، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (135) معلما ومعلمة من معلمي مادة الجغرافيا والتقنيات الحديثة بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بالمحافظات الآتية: مسقط، والباطنة شمال، وجنوب الباطنة، والداخلية، وظفار
وأظهرت نتائج الدراسة أن صعوبات تدريس كتاب الجغرافيا والتقنيات الحديثة بالصف الثاني عشر جاءت كبيرة وبمتوسط حسابي بلغ (4.05)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) يمكن أن تعزى لمتغير النوع. كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) بين مستويات الخبرة التدريسية في جميع المحاور، ما عدا مجالي الصعوبات المتعلقة بالمعلم، والصعوبات المتعلقة بالأنشطة الصفية" الذين ظهرت بهما فروق ذات دلالة إحصائية لصالح معلمي الفئة (من 11 سنة فأكثر). وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) يمكن أن تعزي لمتغير مستويات الدورات التدريبية، ما عدا مجال " الصعوبات المتعلقة بالتقويم"، الذي ظهرت به فروق ذات دلالة إحصائية لصالح معلمي الفئة التي ( لا توجد لديهم دورات).
وقد أوصى الباحث بضرورة تنفيذ الورش والبرامج التدريبية المناسبة لمعلمي الجغرافيا والتقنيات الحديثة، بهدف إكسابهم مهارات التعامل مع التقنيات الحديثة، كما قدمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي حيث قام الباحث بإعداد استبانة مكونة من (50) عبارة موزعة على (6) مجالات، هي: الصعوبات المتعلقة بالمعلم، والصعوبات المتعلقة بالمتعلم، والصعوبات المتعلقة بالمحتوى، والصعوبات المتعلقة بالوسائل التكنولوجية والتعليمية، والصعوبات المتعلقة بالأنشطة الصفية، والصعوبات المتعلقة بالتقويم، وبعد التأكد من صدق الأداة وثباتها تم تطبيقها على عينة الدراسة المكونة من (135) معلما ومعلمة من معلمي مادة الجغرافيا والتقنيات الحديثة بمدارس التعليم ما بعد الأساسي بالمحافظات الآتية: مسقط، والباطنة شمال، وجنوب الباطنة، والداخلية، وظفار
وأظهرت نتائج الدراسة أن صعوبات تدريس كتاب الجغرافيا والتقنيات الحديثة بالصف الثاني عشر جاءت كبيرة وبمتوسط حسابي بلغ (4.05)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) يمكن أن تعزى لمتغير النوع. كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) بين مستويات الخبرة التدريسية في جميع المحاور، ما عدا مجالي الصعوبات المتعلقة بالمعلم، والصعوبات المتعلقة بالأنشطة الصفية" الذين ظهرت بهما فروق ذات دلالة إحصائية لصالح معلمي الفئة (من 11 سنة فأكثر). وأظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=a) يمكن أن تعزي لمتغير مستويات الدورات التدريبية، ما عدا مجال " الصعوبات المتعلقة بالتقويم"، الذي ظهرت به فروق ذات دلالة إحصائية لصالح معلمي الفئة التي ( لا توجد لديهم دورات).
وقد أوصى الباحث بضرورة تنفيذ الورش والبرامج التدريبية المناسبة لمعلمي الجغرافيا والتقنيات الحديثة، بهدف إكسابهم مهارات التعامل مع التقنيات الحديثة، كما قدمت مجموعة من المقترحات للدراسات المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations