Document

فاعلية التغذية الراجعة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المتعلمين.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The study was aimed at identifying the effectiveness of feedback in teaching Arabic to speakers from the point of view of learners in Oman, and the study followed the descriptive analytical approach to the conclusion and analysis of the results. To achieve the objectives of the study, the researcher prepared the study tool to measure the effectiveness of the nutrition reviewed by arabic language learners, consisted of twenty-seven paragraphs divided into three axes, and after verifying its sincerity by the arbitrators, was applied to the learners in specialized institutions in Oman, and the laboratories appeared The stability of the tool at (97.0) using the Alpha Krumbach coefficient with the employment of computational averages and standard deviations, as the t-test test was used) to study the differences according to the variables of each tool. The results of the study indicated that there was no effective and real effect of the effectiveness of feedback on Arabic-speaking language learners due to independent or dependent variables, and the indication factor was less than (05,0) In light of this, the researcher recommended a number of recommendations, including: Diversification in verbal feedback methods and written to suit the nature of the educational situation and the needs of learners, employing modern electronic applications that facilitate the teacher and learner to benefit from feedback such as Kahoot programs, Plickkers), the study also recommended focusing on Feedback methods that allow the learner to self-correct his mistakes and reduce the frequency of his error rates.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية التغذية الراجعة في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من وجهة نظر المتعلمين في سلطنة عُمان، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وصولا إلى استنتاج النتائج وتحليلها.
ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد أداة الدراسة لقياس مدى فاعلية التغذية الراجعة من قبل دارسي اللغة العربية، تكونت من سبع وعشرين فقرة مقسمة على ثلاثة محاور، وبعد التثبت من صدقها من قبل المحكمين، تم تطبيقها على الدارسين في المؤسسات المتخصصة في سلطنة عُمان، وظهر معامل ثبات الأداة عند (0.97) باستخدام معامل ألفا كرومباخ (Cronbach's alpha) مع توظيف المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، كما تم استخدام اختبار t-test)) لدراسة الفروق وفقًا للمتغيرات لكل أداة.
وأشارت النتائج التي توصلت إليها الدراسة إلى عدم وجود أثر فاعل وحقيقي لفاعلية التغذية الراجعة على متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها تعزى للمتغيرات المستقلة، وهي النوع الاجتماعي، المؤهل العلمي، فئات المتعلمين أو التابعة وهو فاعلية التغذية الراجعة في تطوير جودة الأداء وتحسين مستوى التحصيل، وكان معامل الدلالة أقل من (0.05).
وفي ضوء ذلك أوصى الباحث بمجموعة من التوصيات منها:
التنويع في أساليب التغذية الراجعة اللفظية منها والمكتوبة بما يناسب طبيعة الموقف التعليمي وحاجات المتعلمين، وتوظيف التطبيقات الإلكترونية الحديثة التي تسهل للمعلم والمتعلم الاستفادة من التغذية الراجعة مثل برامج Kahoot)، Plickkers)، كما أوصت الدراسة بالتركيز على أساليب التغذية الراجعة التي تتيح للدارس فرص التصحيح الذاتي لأخطائه، وتقلل من تكرار نسب الخطأ لديه.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
2
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017